Door je baas geïsoleerd van de buitenwereld, maar niet onschadelijk gemaakt!

Angèle van Baalen 29 februari 2020
Sander Verheijen (1974) is sinds 2014 hoofdredacteur en general manager van hebban.nl, de zeer druk bezochte lezerssite van Nederland en Vlaanderen. Als auteur van non fictie maakte hij zijn debuut in 2017 met het autobiografische boek Ik kan er nét niet bij, dat zeer goed ontvangen werd.
Ooit (in 2002) startte Verheijen de thrillersite Crimezone. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij nu als schrijver terugkeert bij zijn genre met de thriller De macht van K. onder het goed gekozen pseudoniem van Jens Vern.

In Den Haag komen twee jonge mensen elkaar tegen in een door expats bezochte bar. Tim werkt daar, Emily is daar bij toeval. De twee krijgen een relatie maar weten niet van elkaar dat ze allebei een andere identiteit hebben aangenomen. Het kan niet anders dan dat een mysterieuze man aan de andere kant van de oceaan, die zich De Vriend noemt, dat gewild heeft!
Na deze nieuwsgierig makende inleiding springen we terug in de tijd.
Tim, niet bepaald een hoogvlieger wat zijn cijfers aangaat, krijgt een baan aangeboden met fantastische, secundaire voorwaarden. Hij maar ook de lezer gist lang naar het waarom van deze unieke kans. Tim wordt door zijn baas op sluwe wijze geïsoleerd van de buitenwereld. Wanneer hij langzamerhand in de gaten krijgt dat mensen zomaar verdwijnen, is daar vanuit het niets De Vriend. Die helpt hem ontsnappen. Maar dan begint zijn missie pas.
Het verhaal is goed opgebouwd; door de proloog en door bepaalde incidenten wordt er in eerste instantie veel gesuggereerd en ontstaat er een onheilspellend gevoel. Je weet dat het verkeerd gaat aflopen maar je kunt er nog niet de vinger achter krijgen.
De spanning wordt geleidelijk opgevoerd; er vallen niet meteen al bij het begin doden.
De vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken houden de vaart er prettig in. De vermelding boven de hoofdstukken van tijd en de wisseling in personages zorgen ervoor dat je, ook al wisselt het decor, het spoor niet bijster raakt.
De personages zijn behoorlijk stereotype figuren, zoals the good, the bad, the ugly, de femme fatale, de naïeveling, maar dat stoort niet in een thriller. Het gaat erom dat de plot goed in elkaar zit, dat de spanning toeneemt en een hoogtepunt bereikt. Dat heeft Jens Vern met deze thriller goed voor elkaar plus dat het ook nog eens over iets heel actueels gaat: manipulatie met data.

Meer recensies van Angèle van Baalen