Lezersrecensie
Aandelen met magische krachten?
Hanna Bervoets (1984) is een schrijfster die niet meer weg te denken is uit het landschap van de Nederlandse literatuur. Zij schreef al vele romans, won prijzen en wordt in meer dan vijftien landen verkocht. Haar oorspronkelijke manier van schrijven en keuze van onderwerpen vallen op. In haar columns zagen we al merkwaardige onderwerpen langs komen.
Ook voor haar onlangs (juli 2025) uitgekomen roman, Geld verdienen, heeft zij weer een bijzonder onderwerp gekozen waar zij haar personages naar hartenlust omheen kon boetseren. De titel suggereert een saai onderwerp, maar in de handen van Bervoets is het onderwerp als van was. Zij kneedt het met haar woorden tot een boeiend, zelfs spannend geheel.
Met slechts twee belangrijke personages, Ellie en Freya, en de beurs weet de schrijfster de lezer tot het einde te boeien.
Ellie wil rijk worden, niet om leuke dingen te gaan doen of te kopen maar omdat ze compleet vast zit in dwanggedachten. Om haar leven in de toekomst veilig te stellen voelt zij zich gedwongen allerlei lijstjes te maken en in haar schuurtje een voorraad gasmaskers, blikken kikkererwten, flessen water, kaarsen, lucifers enzovoort aan te leggen. Daarnaast wil zij een paar staven goud begraven omdat goud altijd zijn waarde behoudt. Van haar karig loontje zal dit niet lukken en zo is zij terecht gekomen bij de beurzen. Haar aandelen bij Royal Estate doen het goed. Tot zover hebben we alleen maar te maken met, in haar eigen woorden, ‘een rare, een complete idioot desnoods’. Wanneer echter Freya, een goede vriendin, haar enige echte vriendin zo blijkt, na een lange periode van stilte contact met haar zoekt, ook aandelen van Royal Estate koopt, neemt het leven van die twee een vreemde wending. En van de talloze contacten van Freya, die zij meesleurt in haar enthousiasme om heel veel geld te verdienen met aandelen.
Het is tot die talloze contacten die zich behekst voelen, dat het hoofdpersonage zich richt zowel in de inleiding als verder in het boek. In eerste instantie voelt het verhaal van Ellie als een apologie, zij verdedigt zich tegen de woede van al die zogenaamde vrienden van Freya. Aan het einde van haar verhaal zien we een andere Ellie. Bervoets weet het karakter van haar hoofdpersonage, haar gedachten, gevoelens, gedragingen goed en herkenbaar neer te zetten. Haar beweegredenen, gemotiveerd door haar verleden, worden helder weer gegeven. De emoties die zij bij anderen met haar gedrag oproept, komen eveneens waarachtig over.
De schrijfstijl van Bervoets is ongedwongen, daardoor prettig leesbaar. De dialogen lopen lekker, zijn realistisch. ‘”Met jou gaat het ook niet al te best, hè?’ zei ze (Freya) toen. “Wat bedoel je?” vroeg ik net te nors. (…) Vooruit, misschien was het ook niet helemáál normaal om drie gasmaskers naast elkaar aan spijkers te hebben hangen, maar om dan meteen te concluderen dat iemand er slecht aan toe was – m’n vermoeidheid en verontwaardiging wonnen het nipt van mijn schaamte: “Hoezo zou het niet goed met me gaan?” “Omdat,” Freya zuchtte. “Omdat het met niemand van ons goed gaat.”’
Heerlijk, die logica waarop Bervoets ons hier trakteert!
De beelden die de schrijfster gebruikt zijn origineel, hoewel soms morbide: Het driejarige meisje ‘brulde het uit met de kracht van een volwassen man die het levenloze lichaam van een dierbare onder een kalkachtige berg puin vandaan trekt.’
Het onderwerp, waar de lezer ook nog eens wat van opsteekt voorzover het onbekend terrein is, en het heen en weer springen tussen heden en verleden zorgen voor genoeg afwisseling. De tussen neus en lippen door gemaakte opmerkingen en de onverwachte plotwendingen geven spanning aan het verhaal. De thema’s vriendschap, loyaliteit, hebzucht, verraad en liefde worden goed uitgewerkt en brengen een diepere laag aan waardoor het boek op een hoger plan gebracht wordt.
Hanna Bervoets bewijst met haar roman Geld verdienen opnieuw dat zij gerekend mag worden tot de beste schrijfsters van haar generatie.
Ook voor haar onlangs (juli 2025) uitgekomen roman, Geld verdienen, heeft zij weer een bijzonder onderwerp gekozen waar zij haar personages naar hartenlust omheen kon boetseren. De titel suggereert een saai onderwerp, maar in de handen van Bervoets is het onderwerp als van was. Zij kneedt het met haar woorden tot een boeiend, zelfs spannend geheel.
Met slechts twee belangrijke personages, Ellie en Freya, en de beurs weet de schrijfster de lezer tot het einde te boeien.
Ellie wil rijk worden, niet om leuke dingen te gaan doen of te kopen maar omdat ze compleet vast zit in dwanggedachten. Om haar leven in de toekomst veilig te stellen voelt zij zich gedwongen allerlei lijstjes te maken en in haar schuurtje een voorraad gasmaskers, blikken kikkererwten, flessen water, kaarsen, lucifers enzovoort aan te leggen. Daarnaast wil zij een paar staven goud begraven omdat goud altijd zijn waarde behoudt. Van haar karig loontje zal dit niet lukken en zo is zij terecht gekomen bij de beurzen. Haar aandelen bij Royal Estate doen het goed. Tot zover hebben we alleen maar te maken met, in haar eigen woorden, ‘een rare, een complete idioot desnoods’. Wanneer echter Freya, een goede vriendin, haar enige echte vriendin zo blijkt, na een lange periode van stilte contact met haar zoekt, ook aandelen van Royal Estate koopt, neemt het leven van die twee een vreemde wending. En van de talloze contacten van Freya, die zij meesleurt in haar enthousiasme om heel veel geld te verdienen met aandelen.
Het is tot die talloze contacten die zich behekst voelen, dat het hoofdpersonage zich richt zowel in de inleiding als verder in het boek. In eerste instantie voelt het verhaal van Ellie als een apologie, zij verdedigt zich tegen de woede van al die zogenaamde vrienden van Freya. Aan het einde van haar verhaal zien we een andere Ellie. Bervoets weet het karakter van haar hoofdpersonage, haar gedachten, gevoelens, gedragingen goed en herkenbaar neer te zetten. Haar beweegredenen, gemotiveerd door haar verleden, worden helder weer gegeven. De emoties die zij bij anderen met haar gedrag oproept, komen eveneens waarachtig over.
De schrijfstijl van Bervoets is ongedwongen, daardoor prettig leesbaar. De dialogen lopen lekker, zijn realistisch. ‘”Met jou gaat het ook niet al te best, hè?’ zei ze (Freya) toen. “Wat bedoel je?” vroeg ik net te nors. (…) Vooruit, misschien was het ook niet helemáál normaal om drie gasmaskers naast elkaar aan spijkers te hebben hangen, maar om dan meteen te concluderen dat iemand er slecht aan toe was – m’n vermoeidheid en verontwaardiging wonnen het nipt van mijn schaamte: “Hoezo zou het niet goed met me gaan?” “Omdat,” Freya zuchtte. “Omdat het met niemand van ons goed gaat.”’
Heerlijk, die logica waarop Bervoets ons hier trakteert!
De beelden die de schrijfster gebruikt zijn origineel, hoewel soms morbide: Het driejarige meisje ‘brulde het uit met de kracht van een volwassen man die het levenloze lichaam van een dierbare onder een kalkachtige berg puin vandaan trekt.’
Het onderwerp, waar de lezer ook nog eens wat van opsteekt voorzover het onbekend terrein is, en het heen en weer springen tussen heden en verleden zorgen voor genoeg afwisseling. De tussen neus en lippen door gemaakte opmerkingen en de onverwachte plotwendingen geven spanning aan het verhaal. De thema’s vriendschap, loyaliteit, hebzucht, verraad en liefde worden goed uitgewerkt en brengen een diepere laag aan waardoor het boek op een hoger plan gebracht wordt.
Hanna Bervoets bewijst met haar roman Geld verdienen opnieuw dat zij gerekend mag worden tot de beste schrijfsters van haar generatie.
1
Reageer op deze recensie