Ge zijt een slechte verliezer, commandant.

De terugvlucht van Ines Nijs is een fraaie mix van het Vlaamse anno 1950, een vleugje mysterie van het leven in de Congo en het boeiende karakter van de hoofdpersoon, vliegenier Victor Heylighen.
Het is in veel opzichten een vlucht ‘terug’. Terug naar Victors jeugd, waar misschien wel de oorzaken gevonden kunnen worden voor het roekeloze, onverantwoorde gedrag van de man op latere leeftijd. In plaats van als ‘hemelbestormer’, ‘held’ en ‘heilige’ zoals hij zichzelf graag ziet, omhoog te vliegen, de hemel in, vliegt hij een peilloze diepte tegemoet, in zijn huwelijk met Helena (door haar naam alleen al voor hem onbereikbaar), in zijn carrière als piloot, in zijn avontuurtjes als minnaar.

Ines Nijs heeft het karakter van hoofdpersoon Victor Heylighen heel mooi uitgewerkt. Vaak ook daarbij de lezer even op het verkeerde been gezet. “Zou Victor dan eindelijk zijn fouten inzien en zijn leven beteren?” Gelukkig heeft Nijs hier niet voor gekozen: zij heeft het hoofdpersonage neergezet als een man die er heilig in gelooft dat wat hem overkomt, niet aan hem zelf te wijten is. De onfortuinlijke gebeurtenissen zijn te wijten aan de omstandigheden, hem treft geen schuld: ‘”Waarover gaat het dan wel, wat heb ik u misdaan?” De vraag die ik [Victor] niet wil stellen, is gesteld. Wie is het slachtoffer en wie is de schuldige, wie heeft gelijk?’
Áls hij al aan zelfreflectie doet, is hij dat snel vergeten en volhardt hij in het geloof in zijn heilige onschuld. Een hoogst onsympathiek hoofdpersonage, maar buitengewoon boeiend!

Ines Nijs hanteert een fijne schrijfstijl: niet te lange zinnen, ook niet te veel oneliners. Een goede balans in zinnen met bijzinnen. De dialogen zijn vlot. Verder een goede afwisseling tussen beschrijvende stukken, gedachtegangen en dialogen. Het taalgebruik is niet te simpel en ook niet overdreven hoogdravend. Kortom heel prettig. Voeg daarbij dan het fraaie Vlaams in de dialogen, dat absoluut niet storend is maar juist een toegevoegde waarde heeft in het verhaal.
Niet zelden treft de lezer een mooi beeld aan, zoals ‘en het overkomt mij in de absolute stilte die zich als een oordeel over de tafel buigt’.
Niet alle nevenpersonages zijn net zo uitgediept als Victor, maar wel heeft Nijs hun belang voor het personage Victor duidelijk laten uitkomen.
Een oplettende lezer zal een paar mooie hints kunnen lezen in het verhaal. Wanneer hij deze net als ik gemist heeft, is er altijd een weg terug: dit boek verdient het zeker om nog eens herlezen te worden!

Meer recensies van Angèle van Baalen