Geweldige of gewelddadige engel?

Verleid door de prachtige, maar ook mysterieuze en angstaanjagende cover van De Paarse Engel besloot ik me op te geven voor de hebbanbuzz met deze thriller. Daar kwam nog bij dat ik getriggerd werd door de opmerking op de cover dat het leven van miljoenen Amerikanen op het spel staat en dat de kleur van de dood dit keer niet zwart zou zijn. Een mysterie waar ik graag meer van wilde weten, hoewel ik ook wel wat huiverig was wat me te wachten stond.

Dat laatste bleek wel terecht: Era Richmen zet keihard in! Zonder een spier te vertrekken geeft de grootste crimineel Jorge Herreira opdracht om mensen die hem in de weg staan bij het bereiken van zijn doel, uit de weg te ruimen, en ook de mensen die hij niet langer kan gebruiken. De lezer moet niet bang zijn van een beetje (veel) geweld.

Van alle personages, zowel hoofd- als bijpersonages, kun je zeggen dat het geen gewone mensen zijn. Stuk voor stuk zijn ze op de een of andere manier behoorlijk bijzonder, hebben eigenaardige talenten, zijn extreem gepassioneerd, zijn getraumatiseerd door hun verleden, zijn vooral uit op wraak, zijn corrupt of uit op (nog meer) macht.

In een vlot geschreven stijl, met wisselende perspectieven en locaties, meerdere verhaallijnen voert de schrijver de spanning steeds meer op. Net wanneer je denkt dat je zicht krijgt op een bepaalde afloop, zorgen (soms te toevallige) plotwendingen voor een grote verrassing.

Deze actiethriller die mijn hart regelmatig heeft doen overslaan, schreeuwt erom om verfilmd te worden!

Meer recensies van Angèle van Baalen