Kwaadaardige insider

Anita 14 april 2024
De familie Merritt leeft een bevoorrecht leven in Los Angeles: een mooi huis, private school voor de kinderen, vader Matt succesvol in zijn job en moeder Natalie geëngageerd in talloze commissies en liefdadigheidsprojecten. Zo zou het perfecte plaatje eruit kunnen zien.
Dan verwelkomt het gezin uitwisselingsstudente Tanya Blackstone … .
Dat ‘De logé’ in sommige recensies vergeleken wordt met de boeken van Freida McFadden die bekend staat om haar onverwachte twists creëert hoge verwachtingen. Worden die ook echt ingelost? De proloog maakt alvast nieuwsgierig en klinkt een thrillerfan veelbelovend in de oren.
Tanya’s komst zorgt al vanaf het eerste moment voor uiteenlopende reacties en daar zit haar gelijkenis met de twee jaar eerder overleden oudste dochter Anabel zeker voor iets tussen.
Vooral Paige en Natalie vertellen vanuit het ‘ik’-perspectief hoe de ‘logé’ zich een plaats toe-eigent in het gezin. Ondanks de ‘ik’-vorm blijft Natalie een mysterie. Toespelingen op een verleden dat niet aan het licht mag komen, zonden en een web van leugens maken toenadering tot haar personage quasi onmogelijk. De informatie rond haar personage blijft beperkt tot oppervlakkigheden. Paige, daarentegen, toont zich in al haar emoties puur aan de lezer en ook al zijn sommige van haar acties discutabel te noemen, ze kan zeker op enige sympathie rekenen.
Spannend wordt het verhaal niet echt. Het feit dat Tanya met het grootste gemak grens na grens kan overschrijden, dat zij ongemoeid het disfunctionele gezin van de Merritts helemaal op zijn kop kan zetten, verbaast in eerste instantie en zorgt voor steeds meer ergernis en onbegrip naarmate het verhaal vordert. Het ongeloof groeit over zoveel ongevoeligheid tussen de gezinsleden, over het absolute gebrek aan inlevingsvermogen en de totale afwezigheid aan communicatie binnen het gezin. Hoe kan het dat een buitenstaander een gans gezin ontregelt en tiranniseert? Niet helemaal geloofwaardig!
Hint na hint, het is al heel vlug duidelijk hoe de vork aan de steel zit. ‘Façade’, ‘manipulatie’ en ‘schuldgevoel’ vatten het verhaal het best samen. Het bedrog, zonden uit het verleden, de leugens, alles komt uit. Einde verhaal? Nee, komt daar nog een finale twist bovenop! Nogmaals wordt de grens van het geloofwaardige overschreden. Het zal niet verbazen mocht de schrijfster haar fantasie nog een keer loslaten op een vervolg.
‘De logé’ is een aardige thriller indien je niet te veel stil staat bij de geloofwaardigheid van de plot. Lekker lezen en je niet te veel vragen stellen en dan kan je echt wel een paar uurtjes in dit fictieve verhaal verdwijnen.

Dank je wel @Hebban voor het exemplaar van ‘De logé’ dat ik mocht ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie!

Meer recensies van Anita