Dit is Gomorrah

Anna-linde 23 september 2019
In het duistere hart van het internet ligt Gomorrah. Azi Bello zie je niet snel aan voor een held. De poorten van Gomorrah zijn geopend. Het is een kwestie van tijd voor de hel losbreekt...

Zomaar een paar slogans van de tekst op de achterkant van het boek. Wat maken deze korte krachtige zinnen mij nieuwsgierig naar dit verhaal zeg. Mijn verwachting is een zeer goede thriller.

Azi Bello is elite hacker, een loner, een charmeur en een idealist. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages, maar het meest vanuit Azi, de hoofdpersoon. Azi is een personage met een fijne denkwijze wat belangrijk is als hacker. Je kruipt in sommige passages echt in zijn hoofd en beleefd wat er allemaal in hem omgaat. Gedurende het verhaal lees je door middel van flashbacks hoe Azi is begonnen als hacker, samen met zijn vriend Ad. Hierdoor zie je een mooie groei van Azi als persoon. De fouten die hij als beginner maakte worden humoristisch beschreven. Maar door die fouten kun je wel goed inzien hoe Azi gegroeid is als hacker, en hoe hij zover is gekomen als hij nu is.

Het verhaal draait om een groot thema, namelijk het darkweb Gomorrah. De titel van het boek is in ieder geval al vrij vroeg in het verhaal goed te verklaren. Alles wat er in het boek gebeurt draait uiteindelijk om Gomorrah. Aan het begin van het boek moest ik wennen aan sommige termen die gebruikt worden, waar ik niet heel bekend mee was. Dit komt ook omdat ik vrij weinig lees over onderwerpen zoals computers en hacken. Daarom moest ik sommige dingen echt even opzoeken om het te begrijpen, maar dit vond ik persoonlijk niet storend, omdat je daardoor het verhaal wel begrijpt. Dat leest een stuk prettiger.

De schrijfstijl van het boek vind ik een beetje wisselend. Sommige stukjes lezen vlot en makkelijk weg, terwijl er in sommige hoofdstukken wat lastigere woorden en termen worden gebruikt. Al met al is het in grote lijnen prima te lezen. Ik denk dat sommige stukken door de vertaling van het boek ook niet helemaal tot zijn recht komen en dat het daardoor soms wat onduidelijk wordt. Maar als je dan verder leest is het wel weer te begrijpen en zit je zo weer in de verhaallijn.

Ik vind de opbouw van zowel de personages als het verhaal erg goed geschreven. Er zit steeds een stukje opbouw van spanning in, waarna het weer even gelijk blijft om vervolgens weer verder op te bouwen in de spanning. Je merkt in het verhaal wel heel goed aan de toenemende spanning dat het boek op z’n eind loopt. In het verhaal zitten meerdere goede plot twists, die zeker niet voor de hand liggen. Ik vind dit verhaal aan het begin absoluut niet voorspelbaar. Wat verder naar het einde toe wel helaas.

Wat ik wel heel goed vind aan dit boek is dat hoofdstukken perfect worden afgesloten. Een hoofdstuk eindigt soms erg spannend, je wil dat erg graag weten hoe het verder gaat, en dan begint het volgende hoofdstuk met een ander personage. Die perspectiefwisselingen zijn op precies de goede momenten ingelast. Dat houdt de spanning goed in het verhaal. Verder vind ik dat in het verhaal wel wat emoties worden geuit van angst, pijn etc. Maar dit had wat mij betreft nog wel wat meer diepgang mogen hebben. In sommige stukjes is dit al erg goed gedaan, maar in sommige gedeelten mis ik dit nog wel een beetje.

Het meest opvallende vind ik dat ik het idee krijg in het laatste deel van het boek dat de schrijver er alles aan doet om alles te overtreffen door gebeurtenissen heel erg groots te maken. Dit is voor mij iets te en maakt het verhaal voor mijn gevoel heel ongeloofwaardig. Dit had voor mij minder gemogen of er zelfs wel uit gemogen.

Al met al vind ik het boek een meeslepend verhaal hebben waar je goed in wordt meegenomen als lezer. Het boek voldeed absoluut aan mijn verwachtingen. Het is niet zeker niet een doorsnee thriller gezien het onderwerp. Van mij krijgt het boek 4 sterren.

Meer recensies van Anna-linde