Indrukwekkende historische roman

Abo2 11 september 2020
De verwisseling heeft een mooie sobere cover, die goed past bij dit indrukwekkende boek.
Het Boek begint met historische informatie, interessant om te lezen. Het boek speelt zich af in Tsjechoslowakije in het jaar 1944.
Het verhaal gaat over Izabela die samen met haar moeder werkt op het land van hun boerderij in door de nazi's bezette gebied.
Ze zijn maar met zijn tweeën want haar vader en broer hebben zich aangesloten bij de partizanen.
Dan wordt een groep Britse krijgsgevangenen uit een nabijgelegen kamp te werk gesteld op het land van Izabela's familie. Dit kunnen ze voor hun eigen veiligheid niet afslaan. Bill is een van die krijgsgevangenen. Zodra Bill en Izabela elkaar ontmoeten, spatten de vonken er van af en worden ze snel verliefd. Heerlijk om te lezen. Izabela en Bill gaan trouwen zodat ze weg kunnen van de boerderij en samen kunnen zijn. Tijdens de afwezigheid van Izabela’s moeder besluiten ze om naar Izabela’s vader en broer te gaan om zich ook bij de partizanen aan te sluiten.
Om haar identiteit te verbergen terwijl ze op de vlucht waren, had Izabela haar haar kort geknipt en mannenkleren aangetrokken.
Helaas worden ze in het nauw gedreven door nazi-soldaten met speurhonden en ze worden gevangen genomen.
Izabela's vermomming werkt wel aangenomen wordt dat het een paar ontsnapte Britse soldaten zijn . Ze worden naar een krijgsgevangenenkamp vervoerd. Haar identiteit en geslacht geheim houden in een krijgsgevangenenkamp is praktisch een onmogelijke taak.
Ze moeten vele ontberingen doorstaan: Angst,honger, kou bedreigingen etc .Maar er ontstaat ook verbroedering met de medegevangenen die helpen Izabela's geheim te bewaren. Er volgt een lange onmenselijke voettocht naar Duitsland ik heb het met tranen in de ogen gelezen....
Ik heb genoten van het boek en wilde maar doorlezen. je leeft zo mee met het liefdesverhaal van Bill en Izabela dat het boek moeilijk valt weg te leggen. Aanrader!!

Meer recensies van Abo2