Stad van meisjes

Abo2 25 augustus 2019
Stad van meisjes,is een heerlijk dik boek van Elizabeth Gilbert,ik had al eerder boeken van haar gelezen o.a Eten, bidden, beminnen. Dat boek was prachtig,dus nu erg benieuwd naar Stad van meisjes.
Het boek is geschreven in briefvorm, 521 pagina’s lang
Stad van meisjes speelt grotendeels tijdens de Tweede Wereldoorlog, al wordt de enorme invloed daarvan pas later in het boek duidelijk
Het boek vertelt het levensverhaal van Vivian Morris. in 1940 komt ze naar New York Nadat ze haar eerste jaar op de universiteit niet haalde, besluiten haar ouders dat ze bij haar tante in New York moet gaan wonen , tante Peg die een klein theater genaamd Lily’s Playhouse runt in Manhattan.Vivian vind het daar prettig en voelt zich thuis tussen de acteurs en revuemeisjes.
Omdat ze een goeie naaister is wordt ze de onofficiële kostuummaakster en –ontwerpster van het gezelschap. Vivian sluit vriendschap met revuemeisje Celia, met wie ze nachtenlang op stap gaat
Onder aanmoediging van de ervaren revuemeisjes verliest Vivian daar al snel haar maagdelijkheid en stort ze zich in een reeks losbandige affaires.
Meerdere keren maakt Vivian de verkeerde keuze maar elke keer komt ze er sterker uit, dit mede door de positiviteit en levenslessen van haar excentrieke tante.
Tot ze een keer een grote fout begaat en direct terug naar huis wordt gebracht. Na de vrolijk bruisende avonturen vol kleurrijke personages, verandert het boek van toon .Vivian – inmiddels bijna 90 - vertelt haar levensverhaal in briefvorm aan ene Angela die haar had gevraagd om informatie aangaande haar vader Niet langer staat de seksuele moraal centraal, maar de Tweede Wereldoorlog, hoe dat mensen verandert en wat de ware aard van vriendschap is. Dit tweede gedeelte vond ik sterker dan het eerste deel van het boek.
Het boek is tevens een ode aan de geschiedenis van de stad New York. En het geeft ons een inkijk in de theaterwereld en de tijd in WOII. een verrassende wending maakt een mooi eind aan het verhaal
Een erg vrolijk, sprankelend, lief boek voor uren leesplezier

Meer recensies van Abo2