Inspirerend boek

Abo2 29 april 2020
De tweede berg De zoektocht naar een zinvol leven,de titel maakt nieuwsgierig naar de inhoud van het boek en deze stelt niet teleur.
In het boek lezen we over twee bergen die veel mensen beklimmen in hun leven .
De eerste berg is die van ambitie, carrière en succes, een zware tocht waarin je ego centraal staat. Het voelt niet alleen eenzaam maar ook wat leeg daar aan de top.
Bij de tweede berg draait het niet meer om je eigen ego maar om jouw relatie met anderen,zingeving, verbinding met anderen, kwaliteit van leven Pas die tweede berg geeft ons een zinvolle beklimming en oneindig meer voldoening. En het is dus zaak om zo snel mogelijk van die eerste berg af te komen.
Volgens Brooks is vreugde veel vervullender dan geluk. De vreugde die zich van je meester kan maken als je ziet dat anderen zich werkelijk kunnen opofferen voor elkaar. Aan de hand van Dorothy Day, Etty Hillesum, Moeder Teresa en anderen laat hij zien hoe zulke vreugde weinig meer te maken heeft met individueel geluk, en alles met trouw en relaties.
Het is uitermate interessant om te lezen je stelt jezelf de vraag Draait het leven om jou – of om anderen? Gaat het om succes – of om betekenis?
Leid je een betekenisvol leven? het boek geeft veel stof tot nadenken het boek is op een fijne manier geschreven nergens belerend of met de vinger wijzen Het sterke aan zijn boek vind ik dat hij dit niemand kwalijk neemt. Eerlijk zegt hij hoe hij tot zijn grote verbazing zélf heeft ontdekt dat er zoiets als een tweede berg bestaat
Voor iedereen staat er wel iets in wat herkenbaar is en wat je eventueel kan veranderen aan jezelf mocht je dat willen

Meer recensies van Abo2