Avontuurlijk en spannend!

annannette 09 februari 2020
Ik lees ongelooflijk graag middle grades. Niet alleen omdat ik deze boeken vaak makkelijk uit kan lezen op drukke dagen, maar ook omdat het vaak hele toffe en vermakelijke verhalen zijn. Dus toen Dutch Venture Publishing me de kans gaf dit boek te lezen en er mijn eerlijke mening over te geven, hoefde ik daar geen twee keer over na te denken.

En dit boek is precies wat een toffe middle grade moet zijn. Allereerst spelen hele leuke, jonge personages de hoofdrol in het verhaal. Het zijn echt typische kinderen. Ze zijn nieuwsgierig, een beetje overmoedig en ze hebben te maken met vervelende ouders en vervelende klasgenootjes. En hoewel het er helemaal niet al te dik bovenop ligt, doet Van der Wal op de achtergrond hele leuke dingen met de thema’s vriendschap, vertrouwen, familie, liefde en haat.

Waar het dan wel om gaat? Om het spannende mysterie natuurlijk! Een mysterie dat op alle fronten heel goed in elkaar zit. Allereerst hebben alle personages een duidelijke motivatie om zich in te laten met de grafheuvel en wat ze daar vinden. Het is niet zomaar verveling of nieuwsgierigheid, er zit echt meer achter. En ondanks dat kinderen altijd wel wat impulsief en overmoedig zijn, wordt het daardoor nog geloofwaardiger dat ze risico’s nemen en vooral dingen verzwijgen voor volwassenen.

En op geen enkel moment wordt de zoektocht en het ontrafelen van het mysterie saai. Van der Wal houdt echt de vaart in het verhaal en weet de spanning heel goed vast te houden. Ik denk dat heel wat kinderen stiekem het licht weer aanknippen om toch nog even door te lezen, omdat ze moeten weten wat er nu weer gaat gebeuren en hoe de Torenclub zich uit regelmatig behoorlijk benarde situaties gaat bevrijden.

Het geheim van de grafheuvel is niet alleen het perfecte boek om kinderen lekker aan het lezen te krijgen, het is ook een heel tof voorleesboek. Want het is ook typisch een verhaal waar je ook nog van kan genieten als je de leeftijd van de doelgroep al ruimschoots bent gepasseerd.

Meer recensies van annannette