Een tof jeugdboek met belangrijke thema's

annannette 07 juni 2021
Soms overkomt het me met auteurs. Liefde op het eerste gezicht. Dat was het geval met Mel Hartman en het boek "Als Doden Dromen". Alles aan dat boek werkte voor mij. De schrijfstijl, het plot, de karakters en het enige wat ik wilde, was meer. Dus toen ik in de Hamley shop zag dat ze ook een jeugdboek heeft geschreven, moest ik dat boek natuurlijk hebben en met dit boek ben ik vandaag mijn eigen Hamley Books Boekenweek begonnen!

Wat is dit boek ongelooflijk leuk, vermakelijk en ook nog eens superspannend! Hartman heeft haar complete verbeelding gebruikt om alles wat er zich in dit hotel afspeelt tot leven te brengen. Het was af en toe smerig, het was af en toe doodeng, het was af en toe zielig en ontroerend en elk van die emoties kon ik voelen tot in de puntjes van mijn tenen. Ook al ben ik niet de doelgroep van dit boek, het verhaal werkte voor mij zonder problemen.

Dat komt ook omdat Hartman er stiekem toch wel wat toffe volwassen thema's in heeft weten te verwerken. Hoewel het boek geschreven is voor kinderen en dus bomvol zit met avontuur en in een bijna duizelingwekkende vaart verteld wordt, is er ook als oudere lezer meer dan genoeg te beleven en te halen. Zo gaat het boek met name over de relatie tussen ouders en hun kinderen, maar ook over pesten, over angsten en over alle eigenschappen van onszelf waar we niet zo trots op zijn.

Dat maakt ook de kinderen in dit verhaal, de echte sterren, zo ongelooflijk echt en realistisch. De kinderen zijn verre van perfect. Ze hebben allemaal hun slechte kanten, ze hebben allemaal dingen op hun kerfstok die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar ze zijn wel oprecht kind. Ze jengelen af en toe. Ze zeuren. Ze roepen dingen die ze diep vanbinnen niet menen. Af en toe wil je ze achter het behang plakken. En toch, toch ga je vooral heel veel van ze houden.

Meer recensies van annannette