Gelukkig heb ik dit boek een kans gegeven! Hoewel ik in het begin even in het verhaal moest komen, omdat Li uitgebreid de tijd neemt om haar wereld en karakters neer te zetten, belandde ik al snel op het punt dat ik het boek niet meer weg wilde en kon leggen. Ondanks die ietwat trage start bouwt Li de spanning van haar verhaal en plot ongelooflijk goed op. Het begint met een wat ongemakkelijk gevoel en langzaamaan wordt steeds duidelijker dat er echt iets niet klopt. Uiteindelijk volgt een epische finale waarin alle informatie gebruikt wordt en op zijn plaats valt.

Daarnaast is het Li heel goed gelukt om interessante en gelaagde karakters neer te zetten. Dit begint al met de heldin van dit verhaal. We beleven dit hele avontuur door haar ogen. Hoewel dit verhaal zich afspeelt in het verleden, voelt het personage allesbehalve ouderwets aan. En toch klopt het. Omdat ze ietwat ongebruikelijke beslissingen neemt voor haar tijd is het wel makkelijk om met haar mee te leven en te hopen dat alles goedkomt, ook al is ze af en toe roekeloos en laat ze zich meer leiden door haar hart, dan door haar hoofd.

Maar met name de mannelijke karakters in dit verhaal zijn ongelooflijk intrigerend. De graaf heeft een duister randje, maar is ook erg charmant. Het is makkelijk om een bepaalde aantrekkingskracht tot hem te voelen, ook al is dat misschien geen al te goed idee. Hetzelfde geldt voor zijn knecht, waar eerder het omgekeerde gebeurt. Hoewel deze nukkig, kortaf en bot overkomt, lijkt er toch een wat zachtere binnenkant in hem te schuilen waar we steeds meer van te zien krijgen.

De interessante personages, de goede spanningsopbouw en het verslavende plot zorgen voor een tof boek dat niet misstaat tussen alle internationale titels.

Reacties op: Goed opgebouwd intrigerend verhaal