Onverwacht sterke symboliek

annannette 08 juni 2021
Als kind was ik zo iemand die een boek weglegde als het me niet meteen kon boeien. Soms las ik maar 2o pagina's en besloot ik al dat een boek niets voor mij was. Ondertussen heb ik geleerd dat het regelmatig wel echt loont om vol te houden en door te lezen. Sommige boeken hebben tijd nodig om hun wereld op te bouwen. Of ze bouwen op naar een prachtige conclusie, zonder dat je dat doorhebt in het begin. Dit boek was een voorbeeld van die laatste categorie.

Op het eerste zicht is dit boek niet wat ik op basis van de achterflap ervan verwachtte. Ik ben een fantasy liefhebber. Ik hou van een vleugje magie of paranormaal. Ik heb vaak behoefte aan net dat beetje anders. En dat beetje anders zit wel in dit boek, dat kan je ook opmaken uit de tekst op de achterflap, maar het is niet zo dominant aanwezig als ik verwachtte. Het is ook eigenlijk niet waar dit boek uiteindelijk om draait.

Voor mij betekende dat dat ik in mijn hoofd toch een bepaalde omslag moest maken, maar toen ik halverwege begon door te krijgen waar dit boek om ging en wat nu echt belangrijk was om op te merken en om op te letten, begon ik het eigenlijk steeds leuker, interessanter en ook mooier te vinden. Ik wil natuurlijk niet te veel spoilers weggeven, want juist het ontdekken van het punt en doel van dit verhaal maakt dit boek zo bijzonder, maar de symboliek in dit boek is zo mooi!

Dat komt met name omdat dit boek gaat over echte mensen. Wie mij kent weet dat ik daar fan van ben. Karakters hoeven niet perfect te zijn, ik hoef ze niet allemaal aardig te vinden, als ze maar interessant zijn. En alle personages in dit boek zijn dat. Van onze hoofdrolspeelster tot de leden van haar gezin tot alle verschillende vrienden in haar vriendenkring, iedereen heeft ruwe randjes en slechte kanten en iedereen heeft zijn eigen rugzak aan verleden, heden en toekomst.

Een verhaal dat wellicht niet zo paranormaal is als je zou verwachten, maar misschien juist daardoor wel heel persoonlijk wordt en hard binnenkomt!

Meer recensies van annannette