Gedetailleerde roman

Anneke van Ieperen 10 augustus 2020
Tinka Floor is 25 jaar en woont en werkt in Groningen als jurist en onderzoeker bij een advies- en onderzoeksbureau. Schrijven is haar grote passie, en al sinds de brugklas zit het verhaal van Nasleep in haar hoofd. Nasleep is een omvangrijk boek en speelt zich af in een tijd van kastelen, jonkvrouwen en opzichters wat sterke associaties oproept met de Middeleeuwen. Op haar website is uitgebreide aanvullende informatie te vinden over het boek en het schrijfproces. Zo heeft Tinka extra verhalen geschreven over de belangrijkste hoofdpersonen die zich afspelen in de tijd van nu. Ook heeft ze een soundtrack samengesteld met meer dan 400 nummers behorend bij de verschillende hoofdstukken.

Het boek gaat over de zoektocht van de jonge Floris naar zijn vader die nooit een vader voor hem is geweest. Tot voor kort was hij de wrede en ondoorgrondelijke opzichter Alexander van landgoed Markenrode. Na de dood van haar ouders stuurt jonkvrouw Jorinde hem weg waarmee ze Floris, zijn zusjes en zijn moeder Marthe in bescherming probeert te nemen. Desondanks is het leven op het landgoed zwaar met veel armoede en klassenongelijkheid. Op zijn reis ontmoet Floris veel andere opmerkelijke mensen, leert belangrijke dingen over zichzelf en vindt liefde.

De cover van het boek past heel goed bij de inhoud, maar oogt wel wat saai. Het is een lijvig boek dat extra omvangrijk toont door de dikte van de afzonderlijke bladzijden. Achterin wacht de lezer een overzicht van de personages (14 pagina’s lang!) en vier afzonderlijke stambomen. Dit geeft voor mij direct het gevoel weer dat ik heb bij het boek. Er zijn teveel personages, waarvan er in de eerste hoofdstukken al veel voorbijkomen. Het was voor mij onmogelijk om al deze mensen een plek te geven, waardoor ik in eerste instantie veel moeite had het verhaal te volgen. Het overzicht achterin heeft mij niet geholpen, omdat ik door het steeds heen en weer bladeren nog slechter in het verhaal kwam te zitten. Pas ruim over de helft kreeg ik wat meer grip op het verhaal.
Ook de schrijfstijl van de auteur maakt het lastig om de verhaallijnen te blijven volgen. Deze is erg gedetailleerd en lijkt ook vaak af te drijven naar gebeurtenissen die al eerder hebben plaatsgevonden. Om meer overzicht te creëren had het geen kwaad gekund duidelijker gebruik te maken van leestekens en witregels. Daarbij vind ik soms ook de manier van schrijven wat warrig en de gebruikte metaforen apart.

Het is overduidelijk dat de auteur bewonderenswaardig veel werk in Nasleep heeft gestoken. De tijdlijn en de stambomen zijn heel precies uitgewerkt met veel aandacht voor detail. Tinka Floor heeft een compleet eigen wereld gecreëerd, die echter niet voor iedereen geschikt is om te lezen. Ik denk dat het boek echt gebaat kan zijn met een goede schrapronde waardoor de uiteindelijke verhaallijn meer ruimte krijgt.

Nasleep is een roman die lastige thema's als misbruik en mishandeling, onderdrukking en slavernij aan de orde durft te stellen. De aloude kwestie van het nature versus nurture debat in de opvoeding loopt als een rode draad door het boek en vergezelt Floris in zijn zoektocht naar zijn eigen identiteit.
Uiteindelijk speelt persoonlijke smaak ook een rol bij de waardering van een boek en Nasleep is gewoon niet het soort boek dat bij mij past

Meer recensies van Anneke van Ieperen