Als je toch meer in je mars blijkt te hebben dan je dacht.

Roadtrip naar nergens – Barbara de Smedt
Uitgeverij: Hamley Books
Paperback  Nederlands
380 pagina's
ISBN: 9789463967969
Eerste druk juni 2021

====Soms weet je lichaam dat er iets vreselijks is gebeurd voor die informatie je hersenen bereikt. Waar ben ik? Dan het besef: mijn dochter! Waarom is ze niet hier. Ze sluit haar ogen en probeert zich iets te herinneren en verplaatst haar aandacht naar een voorwerp in haar hand. Het lampje van haar mobiel springt aan en ze richt de lichtbundel op het voorwerp. Ze gilt====

Als Michelle Deckers op een bepaald kruispunt in haar leven is gekomen overweegt ze om weg te gaan uit haar omgeving.
Ze zit al een tijd niet goed in haar vel en wil iets helemaal anders doen met haar leven.
William wilde niet verder met Michelle. Ze voelt zich mislukt en vergelijkt zichzelf met een eendenmossel.
Daarom gaat ze in haar oude Volvo en haar Ukelele op pad en kijkt wel waar ze terecht komt als het maar ver van huis is.

Michelle is in Portugal aangekomen en rijdt richting de kust.
Na een paar korte tussenstops besluit ze te wandelen in het duinzand en ergens wat te eten.
Als terug komt bij haar auto ziet ze dat er een deur niet goed sluit en merkt ze dat ze is bestolen. Geld en de GPS weg en al haar kleding ligt overhoop.
==Zesendertig euro heb ik nog om zes dagen van te leven==

Dan voelt Michelle dat ze haar auto niet goed onder controle heeft.
Lekke band dat kan er ook nog wel bij.
Een wildvreemde man komt haar te hulp en Michelle is zowel verbaasd als wantrouwend.
==Haar moeder heeft in haar hoofd gehamerd: “ praat met niemand en vertrouw niemand”.==
Daniël geeft haar zijn telefoonnummer want je weet maar nooit of je ooit weer hulp nodig zal hebben. Michelle bedankt hem en gaat weer verder.

Later komt Michelle de Franse Isa tegen met haar dochter Frey,
Die zijn samen op reis in een kampeerbusje.
Ze besluit om samen met Isa en Frey op een budget camping te gaan staan.
Michelle komt er achter dat Isa veel problemen heeft met haar ex-man.
Als er bij Isa ook wordt ingebroken wil ze absoluut geen aangifte doen bij de politie. Haar ex is politieagent en hij manipuleert alles en iedereen. Hij wil Frey bij haar weg halen.
Daarna komt Isa in de problemen en ze vraagt aan Michelle of ze Frey naar een veilige plek wil brengen.
Dit gaat niet zonder slag of stoot en Michelle wordt opgepakt.
Hoe redt zij zich hieruit.

________

Wat een goed verhaal. Ik vond het super spannend.
Ik heb niet eerder een boek gelezen van Barbara en ik ben zeker van plan om meer van haar te lezen.

Het boek “Roadtrip naar nergens” heeft een prachtige foto op de kaft.
Een kampeerbus die voor de golven op het strand staat en doorloopt naar de achterkant van het boek.
De proloog had mij gelijk al in de greep en ik wilde verder lezen. (normaal geeft bij de mij de proloog de doorslag ;-))

Het verhaal wordt verteld zoals Michelle het beleeft.
Er is nog iemand anders aan het woord. Dit is cursief geschreven door een onbekende waarvan duidelijk wordt dat dit een gestoord persoon is.
Pas op het eind wordt duidelijk om wie het gaat.
De andere personen die mee spelen in het verhaal vond ik passanten.
In de epiloog lees je hoe het af is gelopen met de mensen die een kleinere rol hadden, de passanten dus.

Rotterdam, 22 juli 2021
Annemarie van de Kuilen