Weer een geweldig mooie thriller en mooie afsluiter van de trilogie

Annette Bons 28 juni 2020
Naar het derde – en laatste - boek uit de trilogie rondom Unai López de Ayala heb ik uitgekeken. De eerste twee delen De stilte van de witte stad en De riten van het water, heb ik met veel plezier gelezen.
Waar gaat het in dit derde boek over:
Vitoria, 2019. De roman De heren van de tijd, die zich afspeelt in de Middeleeuwen, is een groot succes. Hij verschijnt onder het mysterieuze pseudoniem Diego Veilaz.

Vitoria, 1192. De legendarische graaf Diago Vela komt thuis na een missie van twee jaar, hem opgedragen door de koning. Hij treft zijn broer aan, getrouwd met de vrouw die ooit zíjn bruid was.

In het heden krijgt Unai López de Ayala te maken met een reeks gruwelijke moorden, identiek aan beschrijvingen in De heren van de tijd. Zijn onderzoek leidt naar de toren van Nograro, een fort dat al eeuwen bewoond wordt door dezelfde familie. Gaandeweg vindt Unai in De heren van de tijd allerlei overeenkomsten met zijn eigen verleden. En deze ontdekking zal voor hem en zijn familie alles veranderen.
De cover van het boek vind ik weer prachtig. Daarbij speelt het boek in het Noorden van Spanje – voor mij extra aantrekkelijk – met een mooie stad als San Sebastian.
In De heren van de tijd is de hoofdpersoon wederom Unai met zijn naasten. Natuurlijk zijn daar zijn vrouw Alba, dochter Deba, zijn grootvader, zijn dierbare collega Estabaliz, broer German en andere collega’s die ook in de andere delen een rol speelden. Ook komen er personages aan bod, die in de andere twee delen aan bod kwamen of zelfs een grote rol speelden.
Je wordt meegenomen in het verleden met Diago Vela meegenomen naar zijn leven. Er gebeuren vreemde dingen in zijn stad als hij daar na lange tijd weer terugkeert.
In het heden neemt Unai ons mee. Er worden vreemde, zelfs bizarre, moorden gepleegd in zijn stad. Het lijkt of Unai het steeds moeilijker heeft als hij wordt geconfronteerd met de slachtoffers. Wil hij zijn werk wel blijven doen? In zijn privé leven gebeuren ook dingen die niet leuk zijn. Het lijkt er zelfs op dat zijn familie slachtoffer wordt van een misdrijf.
Daarbij lijken de moorden die zijn gepleegd verrassend veel op die zoals ze in het boek over Diago Vela worden beschreven. Wie heeft toch dat boek geschreven en waarom? De schrijver is onbekend, zoals ook de dader van de moorden dat lijkt. Hebben ze met elkaar te maken/
Unai zet alles op alles en net als hij denkt dat er geen openingen meer zijn in het onderzoek wordt zijn familie hard geraakt.
Weer een bijzonder mooi en goed geschreven verhaal. Je blijft in het duister tasten net als Unai en wordt – ook net als hij – op het verkeerde been gezet.
Een mooi derde boek als slot van de trilogie. Jammer maar ook weer precies goed denk ik. Het zal geen nieuws zijn: ik vind het weer een prachtig boek! Ik hoop dan ook dat we meer van de schrijfster zullen horen.
Tip: Lees dit boek niet als een stand alone, maar lees eerst de andere twee delen. Dat maakt het lezen van dit derde deel nog fijner, en daarbij kun je de verwijzingen dan nog beter duiden.

Meer recensies van Annette Bons