Weer veel spanning in de witte stad

Annette Bons 13 januari 2020
Inspecteur en profiler Unai López de Ayala – beter bekend als Kraken – krijgt het vreselijke nieuws dat zijn ex-vriendin, Ana Belén Liaño, vermoord is aangetroffen. Ze was zwanger, en is op een 2600 jaar oude, rituele manier gedood.
Kraken moet een moordenaar zien te stoppen die de Riten van het Water imiteert op historische plekken in Baskenland en Cantabrië – en waarvan alle slachtoffers zwanger blijken te zijn.
Commissaris Alba Díaz de Salvatierra is zwanger, maar haar stilzwijgen brengt haar in gevaar. Als Kraken de vader is, zoals wel wordt beweerd, zal ook Alba zich binnenkort bevinden op de lijst van vrouwen die bedreigd worden door de Riten van het Water…

Na De stilte van de witte stad was ik echt even stil. Geweldig geschreven en een supergoed verhaal waarvan je als lezer de afloop niet kan raden.
Blij was ik dan ook toen het twee deel De Riten van het Water, wederom met Kraken als profiler, in de boekhandel lag.
Ook dit verhaal zit weer ontzettend goed in elkaar. Niet alleen gaat het verhaal over misdaden en het opsporen van de pleger van die misdaden, maar als lezer krijg je ook een inkijk in de cultuur en geschiedenis van Spanje.
Daarbij loopt ook de rode draad over het leven van Unai López de Ayala, alias Kraken. We krijgen een terugblik naar zijn jeugd en komen we aan de weet hoe hij aan zijn alias Kraken is gekomen. Dan is er ook nog commissaris Alba, met wie Kraken een bijzondere relatie heeft.
Al met al weer een geweldig boek waarvan ik het beste kan zeggen: ga het lezen. De opvolger kan wat mij betreft niet snel genoeg worden uitgegeven.

Meer recensies van Annette Bons