Wat een briljante topper, we want more..por favor!

Eva García Sáenz de Urturi (1972) werd geboren in Vitoria, waar de witte stad-trilogie zich afspeelt, en woont sinds haar vijftiende in Alicante, waar ze aan de universiteit werkt.

~Korte inhoud

In dit 3e deel krijgt profiler Unai López de Ayala te maken met een zeer complexe zaak. Een reeks gruwelijke moorden, identiek aan beschrijvingen in De heren van de tijd. Zijn onderzoek leidt naar de toren van Nograro, een fort dat al eeuwen bewoond wordt door dezelfde familie.

~De elementen

De cover past zeer mooi in de kraken-serie. Het is donker en duister. Het geeft een mysterieuze sfeer. Eva Garcia neemt ons direct mee, naar het nu: Unai, Alba, dochtertje Deba en grootvader maken zich klaar voor de presentatie van het boek van dit moment: De heren van de tijd. Komen ze nu eindelijk te weten wie de auteur van het boek is? Hij houdt zich al een hele tijd schuil en het boek is inmiddels een dikke mustread.

~Betoverd door de mooie schrijfstijl

De auteur benevelt je direct met haar fijne en zeer mooie schrijfstijl. Ook complimenten voor de vertaling van dit boek. In de vertelperspectief van de ik-persoon lezen we opnieuw over Unai. We zijn nu 2 jaar verder. Hij is ook eens soort alwetende verteller. aan het begin van elke hoofdstuk laat hij soms iets los, een soort kruimelstukjes, waar je later dan meer van leest.

Unai & Alba zorgen alweer 2 jaar voor hun dochtertje Deba. Ook grootvader en collega Esti en meer bekenden uit de eerdere boeken komen weer voor. De personages worden goed beschreven, net als de omgeving en de familiebanden. Er is veel liefde en respect voor elkaar. Dat is op veel momenten bijna voelbaar.

~De mysterieuze misdaden lopen bijna synchroom

Dit deel 3 krijgt een nieuwe dimensie toegevoegd. Ging het eerder om gelijke broers, zoals Tazio en Ignacio, nu lijkt het een 3d verhaal te worden. Unai vertelt over de gebeurtenissen in 2019, en Diago vertelt in de ik-stijl zijn verhaal in 1192. Dit is werkelijk briljant gevonden.

De misdaad die vrij snel gepleegd wordt en waar het team van Unai het erg druk mee heeft, toont wat gelijkenissen met een sterfgeval uit het boek. Hoe is dit mogelijk? Unai, Alba en het verdere politieteam staan voor een groot raadsel.

~Heerlijke Spaanse sfeer

Dit sluitstuk van de witte-stad-trilogie bevat meerdere verhaallijnen. Dit is
ondanks de vele Spaanse streken, namen, straatnamen en gebouwen zeker goed te volgen. Als je als lezer eenmaal onder gedompeld ben in het "Spaanse" zit je er helemaal in. Dit komt ook door de fijne hoofdstuk-aanduiding, waar het in menig thriller nog wel eens mis gaat.
De plot zit ingenieus in elkaar. Alles komt goed samen, na de nodige twisten die genomen moeten worden.

~Conclusie: briljant gedaan. We want more, por favor!

De heren van de tijd als sluitstuk is majestueus gedaan. A true masterpeace. Een thriller die zo stevig staat als een kathedraal: onverwoestbaar, donker en duister. Met grote mysteries en geheimen. En van een auteur waar we zeker nog meer van gaan horen. Chapeau!

~Waardering 5 sterren!

Absoluut genoten, wat een plot. Oef. Dit vraagt gewoon om meer!
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2020/06/de-heren-van-de-tijd-eva-garcia-saenzz.html

Meer recensies van Annette Overvoorde