Annette Overvoorde 29 februari 2020
~Samenvatting

Als Tim Turner een mooie baan krijgt aangeboden, na zijn afstuderen, hoeft hij geen twee keer na te denken. De Keeler Company, wauw. Hij mag zelf zijn salaris bepalen en springt bijna een gat in de lucht. Wat een kans. De toekomst ziet er rooskleurig voor hem uit. Een mooi salaris en een nieuw appartement. Maar het werk gaat voor alles zo blijkt al snel. Het bedrijf Keeler Company haalt grote orders binnen, met onder andere beveiligingssoftware. Na het oplossen van het Millenium-probleem ging het dit bedrijf flink voor de wind.
Als er een belangrijke order wordt binnengehaald, knallen de kurken. Tim zit in een positieve flow. Als hij zijn collega niet kan bereiken, wordt hij bezorgd. Ook van de man die zich De vriend noemt, krijgt hij informatie waar hij zich zorgen over maakt. Wat doet de Keeler Company eigenlijk allemaal? Kan hij nog wel iemand vertrouwen?

~Thrillerdebuut met mooie cover

De cover valt goed op, een grijs gebouw is zichtbaar. Een soort kantoorgebouw. Twee ramen zijn verlicht, iemand kijkt uit het raam. Wie wordt er in de gaten gehouden?

Jens Vern is een pseudoniem van Sander Verheijen (1974). Hij is de oprichter van de populaire thrillersite Crimezone.nl en werkte als thrillerredacteur en marketingmanager bij verschillende uitgeverijen. Sinds 2014 is hij hoofdredacteur van lezerscommunity Hebban.nl. In 2017 verscheen zijn zeer goed debuut. De macht van K. is zijn thrillerdebuut.

~Boeiende onderwerpen als databeveiliging en bijzondere Bigbrother-praktijken

In De macht van K. draait het om Tim, het bedrijf de Keeler Company in Washington DC, Databeveiliging, Cybercrime, Big Brother praktijken en nog veel meer. In de vertelperspectief van de 1e persoon lezen we over Tim in het heden, en switchen we snel over naar het verleden. Tim is dan net afgestudeerd en krijgt zijn droombaan, bij een groot bedrijf die software voor databeveiliging ontwikkelt. Alles loopt gesmeerd, maar hoe toevallig is het dat ze vaak weten waar hij is. Hoe kan dit?

Dat we tegenwoordig goed onze data moeten beveiligen is geen overbodige luxe. Kijk naar de bedrijven die momenteel worden gehacked. Waar je ook bent en wat je ook doet op het internet, met je pinpas of klantenkaart, hoe toevallig is het dat je daarna direct een aanbieding krijgt van dezelfde winkel. Alles wordt geregistreerd, zo blijkt. Hoe toevallig, dat dacht ook Tim, na een aantal bijzondere ontdekkingen in het bedrijf waar hij werkt. Vanaf dat moment kantelt het verhaal. Tim gaat meer toevalligheden ontdekken en gaat anders tegen zaken aankijken. Mede doordat De Vriend hem benaderd hiervoor. Tim moet oppassen dat hij niet in gevaar komt.

~Wisselende spanningsboog en veel computerdetails

Jens heeft dit thrillerdebuut goed neergezet. Onderwerpen als databeveiliging, dataleks, cybercrime, zijn goed gekozen en zeer origineel en ook actueel. De spanning is direct aanwezig als het verhaal begint in de Expat Bar. Dan gaat we direct terug in de tijd en de sfeer en spanning veranderd. Jens Vern geeft de ik-persoon Tim niet altijd veel dialogen mee. Dan is hij een verteller over software, CRM, en andere computerzaken. Op die momenten verzand het verhaal hierin, en andere stukken lezen langdradig. Hierdoor verslapt de aandacht bemerkte ik. Het duurt dan weer even voordat de spanning in het verhaal komt en je als lezer opnieuw in de flow van het verhaal komt.

~Conclusie

De macht van K. is een realistisch en vlotgeschreven -Big Brother meets Big data- suspense thriller. De belangrijkste personages worden goed beschreven. De spanningsboog is wisselend. De plot is goed bedacht. Ik geef het 3,5 sterren.

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken (blog), https://birdysboeken.blogspot.com/2020/02/jens-vern-de-macht-van-k.html,

Meer recensies van Annette Overvoorde