De Vlaamse schrijfster Anja Feliers (1971) is geboren en opgegroeid in het Limburgse Bilzen. Met Verleid me debuteerde Anja in 2010 als schrijfster van thrillers. Het 1e boek over Kathleen verscheen in 2011.

Het verhaal

In dit serieboek met psychologe Kathleen in de hoofdrol, lezen we verder hoe het met haar gaat. Na de aanslag, die ze gelukkig heeft overleefd, was Kathleen een tijdje in het ziekenhuis. Na revalidatie kwam ze thuis. Haar tienerdochter Julie is erg blij hier mee. Ze is nog niet officieel aan het werk als Liesbeth haar hulp vraagt. De dochter van haar broer gaat door een moeilijke periode. Na een zelfmoordpoging heeft de 17-jarige Emmy hulp nodig. Kathleen is hier de perfecte persoon voor, maar door de therapie komt Kathleen ook tot eigen inzichten: namelijk dat zij zaken mist en misschien wel spijt heeft van gemaakte beslissingen.

De elementen

De cover is herkenbaar, een "echte" Anja Feliers. Donker, felle letters en in blauw een vrouw. Ligt zij onder water? Wat is er gebeurt? In dit 9e serieboek met Kathleen in de hoofdrol heeft een 17-jarige Emmy het erg moeilijk. Het is zelfs zo erg, dat haar broer Matteo net op tijd is om een drama te voorkomen. Hij vindt haar in het zwembad. Wat is er toch met Emmy?

Anja Feliers gebruikt een eigen en zeer fijne schrijfstijl. De stukken van Kathleen lezen in de ik-perspectief. De stukken over de andere personages, zoals Emmy of haar vader, zijn in 3e persoon geschreven. De hoofdstukken die niet te lang zijn, lezen vloeiend en maken nieuwsgierig naar het vervolg. Feliers schrijft vol emotie en houdt mede daardoor je als lezer in de kraag beet. Tevens geeft ze hoofdkarakter Kathleen iets extra's mee, namelijk haar voelspriet, haar onderbuikgevoel. Dit is niet zomaar, Feliers vindt het namelijk een belangrijk detail waar ze zelf ook in gelooft. In haar nieuwste thrillerreeks komt dit ook tot uiting. (De reeks gaat over verlies, vrouwelijke angsten en paranormaliteit).

Gebroken glas haalt belangrijke thema's aan: machtsmisbruik, pijn, wraak, spijt en eenzaamheid. Soms zijn dit gevolgen van de acties van anderen. En is er daarna geen weg meer terug. Wat droevig is om te lezen.

Conclusie

Anja Feliers heeft met dit 9e Kathleen boek opnieuw een boeiend topboek geschreven. De fijne schrijfstijl en de emotie die bijna voelbaar is, zijn kenmerkend voor deze reeks. Daarnaast maakt haar wijze van schrijven nieuwsgierig. De lezer blijft daardoor geboeid lezen.

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde, Birdy's Boeken

Reacties op: Gebroken glas & gebroken harten door angst en verdriet.

Gebroken glas - Anja Feliers