Meeslepende YA over succes, tegenslag en iemand nodig hebben!

Match gaat over de 17-jarige Jim. Samen met Jabbar spelen zij bij de jeugd van PSV. Bij het lezen van de inhoud, krijg je de inhoud dat het alleen maar om voetbal gaat. Maar zoals ik al zei, de titel kan meer betekenen, en dat doet het ook. Jim neemt ons in de ik-stijl mee, naar zijn wereld, die van voetbal. Samen met Jabbar hebben zij jarenlang maar 1 doel voor ogen: het hoogste bereiken in voetballand. Ze trainen er beide hard voor. Beide waren zij op 5,5 jaar gescout door PSV. Nu op 17-jarige leeftijd kunnen ze beide door naar de selectie van Jong PSV. Ze waren geselecteerd!

Het verhaal over Jim krijgt een andere richting

Je zou denken, wat mooi allemaal. Eind goed, al goed. Maar nee. Het verhaal gaat een heel andere kant op, die je niet ziet aankomen en dat is mooi gedaan. Daardoor krijgt het meer kracht en geeft het zeker wel diepgang aan het boek. Jim zou de gaten in de sterren moeten springen, na het mooie nieuws, maar doet dit niet. Hij heeft een ander gevoel, wat hij niet goed onder woorden kan brengen. Zeker niet door met Lola te praten, dat vind hij lastig.

Mooie personages

Naast Lola zijn er meer mooie personages. Zo is Jabbar, zijn Arubaanse beste vriend en Izzy zijn 4 jaar jongere zusje. Jim is zeer betrokken bij Izzy, dit komt ook door dingen uit het verleden. Van Lola gaat zijn hartje wat sneller kloppen. De verschillende personen zijn goed te volgen en zorgen voor leuke dynamiek.

Een twist in het verhaal

Maar dan krijgt het leven van Jim een grote schok. Meer dan 1 eigenlijk. Daardoor komt er bij hem een soort van besef. Nog niet eerder had hij dit meegemaakt. Als lezer leef je erg mee met Jim, en in dit 2e deel van het boek gaan we Jim niet alleen meer begrijpen maar ook met hem meeleven. Om kippenvel van te krijgen.

Conclusie

Match is een zeer mooi verhaal, met meer aan inhoud en diepgang dan je denkt. Het is vlot geschreven en je leeft al snel mee met de personages. Tot dat je er kippenvel van krijgt!

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Kids blog, https://birdyskids.blogspot.com/2020/06/recensie-titel-match-auteur-buddy.html

Meer recensies van Annette Overvoorde