Een spannend verhaal, over hoop en wanhoop.

Annette Overvoorde 02 september 2019
~~Het verhaal

2012. Het is alweer 4 jaar geleden dat de jonge Vera verdween. Moeder Esmee, 41 jaar, heeft het er nog steeds moeilijk mee, dat haar dochter zomaar verdween. Als er opnieuw een kind wordt vermist, komt er veel emotie boven. Ze heeft weinig steun aan haar echtgenoot Arend. Hij is erg druk met zijn carrière. Zoon Xander zit iets anders in elkaar. Naast zijn studie en vrienden slaat hij soms even een arm om haar heen, om daarna weer verder te vlinderen in zijn jonge studentenleven. Gelukkig is daar haar vriendin Jeanine die er altijd is om bij uit te huilen of om een wijntje mee te drinken. Zij staat al een tijd voor Esmee klaar. Tenslotte biedt een journalist zijn hulp aan. Esmee weet niet goed wat ze hier mee aanmoet, maar hij heeft extra informatie. Is hij wel te vertrouwen dan?

~~De elementen

De cover toont een trieste sfeer. Twee lege schommels. Met een grauwe grijze lucht en de titel wordt er mogelijk iemand vermist, of zelfs twee.
Als eerste valt de cover dus op. Daarnaast het kleinere formaat boek met wel 400 bladzijdes. En ten slotte dan het lettertype, het is best groot. Het leest prima weg, maar valt wel uit de toon.

In "Omdat ik je mis" draait het om het "missen" op meerdere fronten. Zodat het bijna een obsessie kan worden. Er zijn 2 verhaallijnen. Zo maken we kennis met hoofdkarakter Esmee, de moeder van de 16-jarige young adult Xander en de vermiste Vera. Het gemis van haar dochtertje heeft haar nog steeds stevig in zijn greep. Als lezer voel je dat met haar mee. Soms lijkt ze nog in een soort bevries-stand te zitten. Met name als haar echtgenoot Arend haar weer iets toesnauwt. Arend daarentegen zal natuurlijk zijn verdriet hebben, maar vindt dat het leven verder gaat. De meeste uren op de dag is hij met zijn werk bezig. Hij geeft ook de indruk dat dit het hoogste belang is. De sfeer tussen Arend en Esmee is koel, afstandelijk en zelfs grimmig. Als lezer zit je te wachten, tot zij overgaat tot enige actie, want in de 1e helft van het boek is er nog weinig sprake van hoge spanning.

¶ Je zakt af Esmee. Je vergeet de helft van wat ik zeg en zit maar in die kamer van je, god weet wat te doen. Waar is mijn sprankelende meisje van vroeger? ¶

In het boek zijn diverse thema's gestoken, zo lezen we over moeders, moederliefde, gemis, liefde, verdriet, verlatenheid en misleiding. Esmee heeft een gebroken moederhart door het gemis van haar kleine Vera. Als er weer een kindje wordt vermist en ook weer een kind wordt teruggevonden krijgt ze weer hoop. Heeft het iets met Vera te maken? Haar instinct komt tot leven, haar hersens draaien op scherp, er komt meer leven in Esmee. Zeker als er iemand beweert er meer van te weten, van haar verdwenen Vera.

¶ Het oerinstinct van een leeuwin die op zoek gaat naar een verloren welp.¶

Naast de verhaallijn van Esmee is er nog een karakter die regelmatig verschijnt. Het is een jongen, die dolgraag met zijn zusje op het strand zou spelen. Was zij nog maar bij hem. Zijn verdriet is hartverscheurend.

~~Conclusie

"Omdat ik je mis" is een mooi en interessant verhaal, een milde thriller over gemis en liefde. Met alle gevolgen van dien. Al komt de echte spanning pas halverwege een beetje op gang. Het verhaal leest prettig en de personages worden goed beschreven. De emotie is voelbaar. Door kleine speldenprikjes wordt je als lezer getriggerd om verder te puzzelen hoe het in elkaar steekt. En dat is mooi gedaan.

~~Waardering 3,5 sterren

Mooi verhaal, komt langzaam op gang, maar niet alle details vond ik geloofwaardig. Verrassend einde, maar ik viel helaas niet van mijn stoel. Maar bleef even verbijsterend zitten. Met enkele vraagtekens.
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde, boekblogster bij Birdy's Boeken

Meer recensies van Annette Overvoorde