Privacy Live is een intrigerend drama, die alle privacy flink overstijgt.

Annet Hulst is de initiatiefnemer van de websites Chicklit.nl en Vrouwenthrillers.nl. Ze is getrouwd, moeder van twee dochters en heeft een leuke baan in de IT. In haar vrije tijd schrijft ze en leest ze boeken in alle genres. Haar favoriete tv-programma is Expeditie Robinson.

De inhoud

In Privacy Live, de nieuwste tv-hit van commerciële zender AirTV, worden Nederlanders stiekem gefilmd waarna hun grootste geheimen openbaar worden gemaakt. Elke week kijkt men massaal naar het programma, nieuwsgierig naar wat anderen verborgen willen houden.
Ook de 17-jarige Jente, vastbesloten om ooit beroemd te worden, is een groot fan van Privacy Live. Haar vriendje Daniël werkt sinds kort als cameraman bij AirTV en zou willen dat Jente wat minder geobsedeerd was.

En dan, op een dag, lijkt Daniël van de aardbodem verdwenen. Is hij boos op Jente? Of heeft hij zo zijn eigen geheimen?

De mysterieuze verdwijning

De cover is wit van kleur, 8 personen met foto-, film-, en geluidsapparatuur staan aandachtig in te zoomen op het onderwerp. Als cover van een Young Adult, zou ik dit mogelijk niet verwachten.

Privacy Live gaat over de 17-jarige Jente, nog schoolgaand, en de 19-jarige Daniel. Sinds kort is hij cameraman bij AirTV. In de vertelperspectief van de ik-persoon wisselen de hoofdstukken van Daniel naar Jente.

Jente is een moderne vlogster en woont nog thuis. Ze moet nog 1 jaar naar school. Haar vader werkt hard, maar heeft altijd interesse voor haar. De moeder van Jente is minder actief. Dit komt door haar jeugd, zegt haar vader. Het botst nogal met haar moeder, daarom is ze extra blij als ze bij Daniel is. Helaas is hij binnen no-time zomaar verdwenen.

Leuke personages & mooie verrassingen

De personages worden mooi uiteengezet. In begin krijg je de indruk dat Jente jonger is dan 17 jaar. Met haar Barbie-dekbedovertrek en ook andere details. Later ebt dit weg en krijgt het karakter Jente meer power. Het karakter Daniel ontwikkelt zich verrassend. Er lijkt niets aan de hand, maar ondertussen speelt er heel wat. Als lezer kan je al snel raden wat dit is. Met dit geven kom je als lezer toch nog wel verrassende momenten tegen. Zodat het boek boeiend blijft tot het laatste blad. De spanningsboog trekt steeds een tandje hoger op. Naarmate het drama over de verdwenen Daniel verder komt.

Actuele thema's en een honger naar steeds meer en meer

Privacy Live heeft veel in zich. Thema's als bedrog, machtsmisbruik, de publieke opinie, manipulatie (met beelden), maar ook de liefde komt gedoseerd voorbij.

De echte reality shows begonnen bij Big Brother. Daarna volgde Utopia, Expeditie Robinson, De bachelor, en een eiland met grote verleiders. Qua entertainment gaat men steeds een stapje verder. Ook voor de Hunger Games nemen we graag een plaatsje voor het grote scherm. Het is waarschijnlijk smullen om naar het leed van anderen te kijken. Ongeacht of dit de privacy schendt of andere regels. Of dit een goede ontwikkeling is, is nog maar de vraag.

Gelukkig is Privacy Live een boek dat je dicht kunt slaan en blijf je niet hangen in een reality show!

Conclusie

Annet Hulst heeft een superleuk spannend verhaal geschreven over 2 verliefde jonge mensen. Nadat Daniel is verdwenen maakt Jente een groot avontuur mee. Ze is eerst helemaal van slag, maar dan komt de krachtige en strijdvaardige Jente te voorschijn. En is een intrigerend drama begonnen die alle privacy overstijgt. Met grote geheimen en mysterieuze situaties.

Mooi gedaan!

Waardering: 4 dikke sterren.
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken (blog(, https://birdysboeken.blogspot.com/2020/03/annet-hulst-privacy-life.html

Meer recensies van Annette Overvoorde