De wens die uitkomt

Annette Rijsdam 08 mei 2020 Auteur

Lucy Dillon is een Britse romanschrijfster met al een aantal awards op haar naam. Haar bekendste werken in Nederland zijn Honderd stukjes van mij en Een klein gebaar. Ook Mijn grootste wens speelt zich af in Longhampton.

Wat een gezellig kerstuitje naar Londen moet worden, verandert onbedoeld in een trauma. De vierjarige Nancy merkt hoe alles daar anders is. Zelfs papa is zichzelf niet meer. Nog geen twee maanden later wordt haar nachtmerrie werkelijkheid. Haar vader en moeder gaan uit elkaar. Zou dat haar schuld zijn?

Caitlin had nooit gedacht dat ze zou gaan scheiden van Patrick, maar die dag staat toch ineens voor de deur. Omdat Patrick het ouderschap wil delen, moet er gezocht worden naar een geschikte plek waar hij de kinderen kan ontvangen. Aangezien hij zelf aan de andere kant van het land een nieuwe baan heeft en daar ook woonruimte zoekt, is dat nog een probleem. Hij denkt de oplossing gevonden te hebben in Longhampton bij zijn zus Eva.

Eva is twee jaar geleden haar geliefde Mick verloren en Patrick denkt dat ze het wel fijn vindt als haar neefje en nichtje komen logeren. Eva denkt daar echter heel anders over, zij heeft haar eigen leven dat ze weer op de rit moet krijgen. Ze ontfermt zich over Caitlin, terwijl ze ook met haar eigen verleden en wensen worstelt. Nancy wordt echter steeds stiller. Tot ze helemaal niets meer zegt.

Dillons schrijfstijl is als een warm bad. Je zakt er heerlijk in weg en je wilt er eigenlijk niet meer uit. Het verhaal ontvouwt zich langzaam en je maakt op een hele rustige manier kennis met de verschillende personages. Ieder van hen weet wel een plekje in je hart te veroveren. Zelfs voor Patrick, die in het begin met de botte bijl lijkt te hakken, blijf je toch liefde voelen door de manier waarop Caitlin naar hem kijkt. Dat is heel bijzonder.

De personages uit Mijn grootste wens hebben allemaal hun eigen verhaal, met hun eigen grootste wens. Ze krijgen van Dillon ook alle ruimte om te groeien en hun verhaal te vertellen. Niet ieders wens komt uit op de manier waarop ze gehoopt hadden, maar toch weet de auteur er een hele mooie wending aan te geven:

‘Alleen de wensen die ook echt uit horen te komen, komen uit.’

Door de tekst op de achterflap wordt de verwachting gewekt dat het een ‘zwaar’ boek zou blijken, met het overlijden van Eva’s geliefde, de scheiding van Caitlin en Patrick en natuurlijk het zwijgen van Nancy. Dillon het verhaal zo vorm weten te geven dat je het leest met een glimlach op je gezicht, en af en toe ook een traan. Alleen de proloog vanuit Nancy is wat verwarrend, waardoor de lezer niet lekker aan het verhaal begint. Gelukkig is het maar een kort hoofdstuk en vanaf daar verlies je je makkelijk in het leven van Caitlin en Eva. Zij komen ieder aan het woord, maar het is niet zo dat ze per hoofdstuk worden afgewisseld.

Mijn grootste wens is een prachtig verhaal over het afscheid nemen van een leven dat je dacht te hebben, dat misschien in je ogen perfect leek, om uiteindelijk te kiezen voor je allergrootste wens.

Meer recensies van Annette Rijsdam