Een boek om van te genieten

Ans Stier 08 april 2021
Dit boek heeft twee verhaallijnen. Enerzijds Nicole, de zus van Marianne, ze vertrekt naar Spanje. Anderzijds Berend die met Marianne op Vogeleiland woont. Het verhaal beleef je door hun ogen. Wat ze denken en doen, je maakt het vanuit hun perspectief mee. Later komt er nog een verhaallijn bij, van Pup, een jong meisje. Marianne speelt uiteraard een grote rol in het geheel maar haar verhaal beleef je als het ware vanaf de zijlijn.
Vogeleiland is een origineel verhaal. De natuur komt uitgebreid terug in dit boek. Je kunt je een prima beeld vormen van het eiland en de vogels die er leven. Persoonlijk vind ik dit erg leuk.
De thema’s vermissing, gevangenschap, ongewenste zwangerschap, invloed van de kerk e.d. zijn ingrediënten voor dit verhaal. Het geheel is verweven in een makkelijk te lezen en origineel verhaal. Heel realistisch komt mij dit verhaal niet over. Het is moeilijk voor te stellen dat het echt zo gebeurd kan zijn. Wel kan ik mij goed voorstellen dat Berend, die van nature niet kwaadaardig is, door de situatie steeds meer in de problemen komt en vanuit wanhoop verkeerde beslissingen neemt. Dit personage vind ik erg interessant.
De schrijfstijl is vlot. Geschreven in duidelijke en begrijpelijke taal met een prettige lengte van zinnen en hoofdstukken. Vogeleiland is een heerlijk lezend boek. Lekker ontspannen lezen maar wel met een laagje onderhuidse spanning. Een boek om van te genieten.

Meer recensies van Ans Stier