Het bewogen leven van Nina Fleuri; Het Bloemenmeisje

Anton van Alphen 05 januari 2020
Voor LS Sterrenthriller leesclub las ik Het Bloemenmeisje van Anya Niewierra. Een spannend verhaal dat vanaf het begin boeit en tot aan het einde verrassend is. Een echte aanrader.
Ik had nog geen boek gelezen van Anya Niewierra. Maar haar schrijfstijl spreekt me zeer aan. Het leest makkelijk en de verhaallijnen zijn goed uitgewerkt, maar bieden je als lezer voldoende uitdagingen. Toch weet Anya in haar boek je gedachten elke keer op andere sporen te brengen. En dit maakt het boek boeiend.

Het verhaal.
Nina groeit op met haar moeder in een klein gehucht in de Pyreneeen. Tot haar 14 leeft ze, samen met haar moeder een teruggetrokken bestaan. Daar komt plots een verandering in. Nina kan zich van die periode niet veel herinneren. Ze weet dat ze is gevonden bij haar dode moeder en later is opgegroeid bij Gigi. Nina wordt groot gebracht, volgt een opleiding en begint een succesvol bedrijf. Geuren zijn haar hartstocht en expertise. In het analyseren van geuren is ze succesvol; zakelijk maar zoals blijkt komt dit ook goed van pas in dit verhaal.
Nina blijkt, zonder dat ze het wist, een tweelingzus te hebben: Thea. Zij is opgegroeid in Limburg. Nadat beide zussen met elkaar hebben gesproken gebeuren bijzondere voorvallen. Inbraken en uiteindelijk de verdwijning van Thea. Nina gaat op onderzoek. Waar is Thea en heeft haar verdwijning te maken met hun beide afkomst? Nina reist van Frankrijk, naar Limburg en door België. Ze ontmoet steeds meer mensen die haar moeder en oma hebben gekend. Langzaam wordt de puzzel van haar jeugd duidelijk. Maar nog blijft Thea weg. Gesteund door haar Franse vriend, commissaris Alain, weet ze het juiste spoor te vinden naar Thea. Tevens wordt ook duidelijk hoe complex de situatie van haar jeugd, die van Thea, hun moeder en oma was. Gesterkt door haar natuurlijke kracht overwint Nina deze reis.

Meer recensies van Anton van Alphen