Is kunst om te genieten?

Anton van Alphen 24 november 2023
Als de in Mechelen wonende kunstschilderes Josta wakker wordt uit een nare droom, merkt ze gelijk dat haar iets ernstigs is overkomen. Ze is geopereerd. Als snel daarna wordt een aanslag bij haar huis gepleegd. Josta vermoedt dat de aanslag op haar is bedoeld. De politie gaat op onderzoek en doet een merkwaardige ontdekking. Josta, die nog niet zo lang geleden weduwe is, legt een verband tussen deze gebeurtenissen en haar verleden. Josta is namelijk opgegroeid in de DDR. Ze leefde in een zeer streng regime. Als klein kind werd duidelijk dat Josta bijzonder goed kon tekenen. Om die reden werd Josta uit huis genomen en verplicht opgeleid tot kunstschilderes. Ze werd in gevangenschap gedwongen om met haar talenten schilderijen te maken met de Köningstein grupe. De vervalste kunst werd voor veel geld aan het Westen verkocht. De top van de Stasi verrijkte zich met de opbrengsten. Kort voor de val van de muur verdween een belangrijk dossier. In dit dossier stond gedetailleerde informatie over de vervalste schilderijen. De informatie mag nooit openbaar worden. De Stasie zet ondervrager Balden in om het dossier te vinden. Zonder succes. Na de val van de muur vlucht Josta en komt in Nederland terecht. Waar ze een rustig leven hoopt te leven.
Op haar speurtocht naar het verleden in Berlijn komt Josta tot bijzondere ontdekkingen; corruptie, macht, smokkel, vervalsing, moord. Josta heeft nog steeds een grote tegenstander uit haar DDR verleden, die haar leven heeft verwoest, die er niet voor terugdeinst om huurmoordenaars in te zetten.

Het dossier is een zeer spannende thriller die een weergave geeft over het voormalig DDR. Je wordt hierdoor ervan bewust dat de vrijheid waarin wij leven en die zo ‘gewoon’ is van grote waarde is. We moeten deze vrijheid koesteren.
De schrijfster Anya Niewierra hanteert 2 verhaallijnen. Hiermee wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven beleefd. De vorm die gekozen is, is voor de lezer goed te volgen.
Als lezer merk je dat de schrijfster een nauwgezette voorbereiding voor dit verhaal. Hieruit blijkt dat er veel kennis is over kunst, schilderijen en de levensomstandigheden in de DDR voor de ‘Wende’. Ik heb met veel genoegen ook dit boek van Anya Niewierra gelezen.

Meer recensies van Anton van Alphen