Spannend tot aan het einde

Anton van Alphen 30 maart 2024
Slangenvel speelt zich af in Egypte. Gelet op de details in het verhaal, is dit land en de cultuur niet onbekend voor de schrijfster. Floor, echtgenoot van Ryan, is inmiddels moeder van 2 kinderen en reisleidster. Een groep Nederlandse toeristen bezoekt Egypte en worden begeleid door Floor en haar assistent Kamal. Ze gaan deze groep ontvangen en vermaken. Floor ontdekt dat in de groep een paar bekende zitten. Al snel wordt voor haar duidelijk dat er ook iets opmerkelijks is aan het bezoek dat deze Nederlanders aan Egypte brengen. In haar gedachten analyseert Floor er op los, en wordt argwanend. Als er dan ook nog onverwacht ernstige voorvallen zijn binnen de groep wordt haar vermoeden versterkt. Floor heeft haar man, een detective, op de hoogte gebracht maar vindt geen steun. Dit lijkt zelfs nog te escaleren ten koste van haar huwelijk. Floor laat zich niet uit het veld slaan en gaat haar strijd aan met het verleden. In een land als Egypte, met haar cultuur en corruptie, valt dit als vrouw niet mee. Floor vecht voor haar recht en eer, maar of ze hierin slaagt?

Met veel plezier las ik het derde deel uit de Floor reeks; Slangenvel. Maar dit boek is goed te lezen zonder voorkennis van Slangengif en Slangenkoning, de boeken die hieraan voorafgingen. In Slangenvel wordt regelmatig naar de eerdere delen verwezen, maar dat is niet storend. Het boek is, zoals ik van Marja gewend ben, heel toegankelijk. Je stapt als lezer direct in het verhaal. Daarnaast is het verhaal zeer actief. Je moet met je gedachten goed erbij blijven. Afwisselend lees je gedachten van enkele hoofdpersonages en het feitelijk verhaal. Met deze combinatie van schrijven wordt een spanning opgebouwd, tot aan het einde toe. Dit maakt dat je het boek snel uit hebt.

Meer recensies van Anton van Alphen