Voor sterke magen

Toen de dag donker werd

Terence Geurts

“Red jij het nog tot het einde van de reeks?” staat op de kaft geschreven. Is dat een uitdaging, dacht ik. Ik heb al diverse thrillers gelezen, dus moet me dit ook lukken. Het boek kent 21 hoofdstukken, of zijn het losse verhaaltjes. Dat laatste was mijn eerste indruk toen ik begon. Maar al lezende merkte ik dat er een verband zat in de verhalen. En naar het einde toe geeft de schrijver meer duidelijkheid.

Er gebeuren heftige dingen. De schrijver kiest ervoor om verder te gaan in de details dan menig andere thriller. Erg? Als je dit boek wil lezen voor je gaat slapen, moet je niet verbaasd zijn dat je een slechte nachtrust hebt.

In het verhaal, of de verhaaltjes, worden moorden gepleegd en nog meer lugubers. Waarom? Dat is me in het begin niet duidelijk. Het verhaal leek me in eerste instantie te gaan over sadisme of misschien wel een extreme vorm van fetisjisme. Dit veranderd in de laatste hoofdstukken ‘Occhiolism’. Occhiolisme is het besef van de kleinheid van je perspectief in de grootsheid van de uitgestrekte reikwijdte van het heelal. Waarmee verklaart wordt dat de schrijver een boodschap in zijn verhaal heeft verwerkt.

Heb je een sterke maag en je houdt van thrillers. Lees “Toen de dag donker werd”

Meer recensies van Anton van Alphen