Een pelgrimstoch vol ontdekkingen

Het Bloemenmeisje was voor mij de eerste ‘kennismaking’ met Anya Niewierra. Haar schrijfstijl sprak me heel erg aan. Dus de verwachting naar dit boek was hoog. En niet ten onrechte. Een prachtig geschreven verhaal dat je een in een adem uitleest. Waarom?

Lotte, hoofdpersoon in het verhaal, loopt de Camino. De bekende wandelroute naar Santiago de Compostela. Omdat haar echtgenoot een jaar eerder tijdens de route onverwacht zelfmoord pleegt, wil Lotte op zoek naar die reden. Ze vermoedt dat tijdens zijn wandeling iets moet hebben plaatsgevonden die hem tot deze daad heeft aangezet.
Lotte loopt exact dezelfde route als haar man. Elke dag maakt ze kennis met de prachtige omgeving en spreekt mede pelgrimgangers. Een hiervan is Nicolas. Hij maakt grote indruk op Lotte, die nog in haar rouwfase zit. Thuis heeft Lotte twee zoons en woont Paul met zijn dochter vaak bij haar op de boerderij. Paul is een vriend van Lotte haar man en wil graag met Lotte een toekomst samen opbouwen.
Tijdens de wandeling overkomt Lotte vreemde situaties. Er komen mensen te overlijden, maar alles lijkt toch natuurlijk te zijn. Totdat de politie met Lotte spreekt. Ondertussen heeft Lotte ook via andere contacten vragen uitstaan om meer over het verleden van haar man te weten. Hij kwam uit het voormalig Joegoslavië en blijkt daar veel te hebben meegemaakt. Dart is een van de reden dat hij zijn naam heeft gewijzigd. Iets wat Lotte nooit heeft geweten.
Steeds meer vragen en antwoorden komen op het pad van Lotte. Tijdens de Camino leert ze haar man echt kennen. Maar leert de Camino hoe mensen zijn, maar ook kunnen veranderen.

Anya Wierra beschrijft het verhaal alsof je de pelgrimsroute zelf loopt. Het verhaal is meeslepend en laat je niet los. Je stapt vanaf het begin direct in de wereld van Lotte. Een beleving die tot aan het einde spannend is. Dit boek is een aanrader.

Meer recensies van Anton van Alphen