Hier had je bij willen zijn.

Anton van Alphen 08 april 2022
De grootste bankoverval aller tijden

Je hebt oorlogsverhalen en oorlogsverhalen. Dit boek gaat over een, misschien wel het heldhaftigste, verzetsverhaal uit de Tweede Wereldoorlog. Verzetsvrienden in het oosten van Nederland beramen een geniaal plan; het beroven van de Nederlandsche bank. Misschien omdat zich in Oost Europa een verschrikkelijke oorlog afspeelt, wordt dit verhaal nog indrukwekkender. Ik las het boek van het begin tot aan het einde zeer geboeid.

Aan het einde van de Duitse bezetting neemt het verzet toe. Een aantal vrienden in de omgeving van Almelo zijn actief in het verzet. Ze bieden hulp aan onderduikers. Voedselbonnen worden gestolen en verspreid of illegale kranten worden bezorgd. Op zich zijn dit relatief onschuldige vergrijpen.
In 1944 wordt de groep getipt dat er geld, veel geld in bankkluizen ligt opgeslagen. Geld dat het verzet heel hard nodig heeft om de bezetters te verslaan. Er worden contacten gelegd met Londen, tot op het niveau van Churchill om een bankoverval plan te beramen. De Nederlandsche bank is het doelwit.
NSB-er Rost van Tonningen leidt deze bank en heeft nauw contact met de Duitsers. De geldvoorraad is belangrijk voor de bezetters. Als de beraamde overval ten uitvoer wordt gebracht en op indrukwekkende wijze slaagt, neemt de spanning bij de leiding van de bank en de Duitsers toe. Er is veel, heel veel geld buitgemaakt. De Duitsers zijn uit op wraak. De daders mogen niet ontsnappen.
Het verzet krijgt het zeer zwaar in het Oosten van Nederland. Door een kleine misrekening van een de verzetslieden krijgen de Duitsers de bankrovers in beeld. Ondertussen naderen de bevrijders Nederland. De spanning neemt toe. De Duitsers worden agressiever tegen verzetsstrijders en gevangenen. Ze worden geëxecuteerd of naar barbaarse strafkampen afgevoerd. Helaas geldt dit drama ook voor de bankrovers en aanverwante verzetsstrijders. Als de oorlog is beëindigd hebben deze helden het niet allemaal overleefd.

Dit boek is een eerbetoon aan de moedige strijders. Het verhaal wordt met foto’s en afbeeldingen nog levendiger. Er is nauwgezet onderzoek gedaan naar feiten en op een prachtige wijze in de boek verwoord. Het is een ander oorlogsverhaal dan ik had verwacht. Wat mij betreft kan het worden verfilmd.

Auteur Frank Krake
1e druk Maart 2022