Redt het regenwoud.

Anton van Alphen 22 december 2023
Journaliste Lara is benaderd voor Remco. Hij vertelt haar dat in het Amazone gebied projecten worden uitgevoerd, maar hij heeft de indruk dat er problemen zijn. Hij vraagt Lara om samen met een van zijn medewerkers, Lukas, naar Zuid-Amerika af te reizen en verslag te doen van zijn projecten.

Lara is gevleid dat zij is gevraagd, maar weet niet hoe haar vriend Sebastiaan gaat reageren. Na haar tweelingzus te hebben geraadpleegd neemt ze haar besluit. Ze gaat naar het regenwoud, een wens komt uit.

Op locatie aan gekomen worden Lara en Lukas ontvangen door Tiago. Hij is opgegroeid in het regenwoud en kent de plaatselijke bevolking. Als snel heeft Lara de indruk dat haar aanwezigheid niet gewenst is. Enkele vrouwen uit het gebied komen in een mysterieuze bijeenkomst samen. Lara voelt zich ongemakkelijk. Gesterkt met de gedachten aan haar onlangs overleden vader trekt ze met Tiago en Lukas het woud in.

In het regenwoud ontdekt Lara dat grote delen van het bos worden gekapt. Dit is voor de Soja, wordt haar verteld. Onder meer nodig voor veevoer in Nederland. Lara kan niet begrijpen dat de Nederlandse overheid de kap van het regenwoud financiert. Ze gaat verder op onderzoek uit. Dit blijkt een gevaarlijke reis te worden. Ze raakt Lukas in het woud kwijt en wordt achtervolgd door een ‘cowboy’. Door deze ontwikkelingen is Lara voor het thuisfront vermist. Er wordt een hulp opgestart. Ook dit is niet zonder gevaar.

Lara blijkt over natuurlijke gave te beschikken. Maar biedt dit voldoende kracht om in het geweld van het regenwoud te overleven?

Janine Keijser weet de lezer in Ontworteling mee te voeren naar het Amazone gebied en laat je kennis maken met de ontbossing die op grote schaal plaatsvindt. Naast de spanning van het verhaal werd ik me ook bewust van het geweld dat de natuur wordt aangedaan. En waarom? Is het onze behoefte zo groot dat plaatselijke bevolking, planten en dieren hiervoor moeten verdwijnen. Zouden wij in Nederland dit normaal vinden? Mede door deze boodschap vind ik Ontworteling een boek dat iedereen moet lezen. Daarnaast leest het boek ook heel fijn.

Meer recensies van Anton van Alphen