Als je je verleden bent vergeten

ANVDB 03 oktober 2022
'Vind mij' van Alafair Burke heeft als ondertitel “Haar verleden dreigt haar in te halen”. Je wordt als lezer meegenomen in het verhaal van Hope. Hope is na een auto-ongeluk in Hopewell, New Jersey, beland. Sinds het auto-ongeluk 15 jaar geleden lijdt Hope aan geheugenverlies. In de periode na het ongeluk ontfermt Lindsay zich over Hope. Tot Hope ineens verdwenen is...
De lezer wordt in eerste instantie meegenomen in Lindsay's zoektocht naar Hope. Gaandeweg ontrafelt de lezer wat er in de jeugd van Hope is gebeurd en welke relatie er tussen haar en de verdwenen eigenaar van een vissersboot bestaat. Uiteindelijk leidt deze zoektocht zelfs naar de oplossing van een moord die kort voor het auto-ongeluk van Hope heeft plaatsgevonden.

'Vind mij' is het zesde deel in Burkes Ellie Hatcher serie, maar opgezet om als stand alone boek te lezen. Het gaat hier om een misdaadroman, waarin het verhaal wordt verteld vanuit diverse personages. De verschillende personages maken dat het de lezer in het begin moet uitvinden wie de hoofdpersoon is en welke kan het verhaal op gaat, maar hierdoor komt er ook ruimte voor cliffhangers en plotwendingen. Deze zorgen ervoor dat je als lezer geboeid blijft, door wilt blijven lezen en uitgedaagd wordt om te proberen zelf te ontdekken welke verbanden er bestaan tussen de verschillende personages. De schrijfstijl is toegankelijk en het boek leest daardoor makkelijk.
De stroomversnelling waarin het verhaal kwam naarmate het slot van het boek naderde stond wel in groot contrast tot het eerdere tempo van de gebeurtenissen. Door het grote verschil in tempo zou het einde enigszins 'afgeraffeld' over kunnen komen.

Plot: 3
Leesplezier: 4
Schrijfstijl: 3
Originaliteit: 3
Psychologie: 3

Ik geef 'Vind mij' van Alafair Burke 3 sterren.

Meer recensies van ANVDB