Koester je boeken

Arjen van Meijgaard 28 maart 2024 Auteur

Schrijfster Mira Feticu heeft jarenlang in de bibliotheek in Den Haag gewerkt. In Geheugen, geschiedenis, beschaving, met als ondertitel Lofzang op de bibliotheek laat ze de Nederlandse lezer zien hoe groots en bijzonder een mooie boekencollectie is. Als klein kind had ze in Roemenië, haar land van herkomst, niet de toegang tot zo’n kenniscentrum, ook tijdens haar studie was dat anders dan in Nederland. Onderschrijven we het nut en de waarde van een goed uitgeruste bibliotheek? Misschien steeds minder.

In verschillende hoofdstukken die samen de dagen van de week vormen, leidt Fitecu ons langs allerlei wetenswaardigheden over het bibliotheekwezen. De nadruk ligt op het belang van boeken, het troostende gehalte ervan en hun eeuwige bron van kennis. Tegelijkertijd ziet ze met lede ogen aan hoe onzorgvuldig er in Den Haag met de bibliotheek wordt omgegaan. Dat de bibliothecaresse, ooit een gerespecteerde medewerker, wegbezuinigd wordt; dat sommige managers meer aandacht voor vrouwelijke collega’s dan voor boeken hebben; dat er zelfs mensen op leidinggevende posities zitten die niet van lezen houden.

Tijdens haar werk in de bibliotheek observeerde ze veelvuldig de gebruikers van het gebouw. In een van de hoofdstukken typeert ze negen soorten lezers: (lees verder op: https://www.tzum.info/2024/03/recensie-mira-feticu-geheugen-geschiedenis-beschaving/)

Meer recensies van Arjen van Meijgaard