De vondeling van Veenhuizen

AuroraBearheart 27 april 2024
Patricia Snel kennen we onder andere van de thrillers "De expat" en "De jacht". Maar ze wilde naar eigen zeggen graag een boek schrijven met betekenis en daar is ze zeker in geslaagd. De vondeling van Veenhuizen is ter nagedachtenis aan de weeskinderen van Veenhuizen.

Wanneer de moeder van Karel en Lize komt te overlijden en vader compleet zijn verstand kwijt raakt na het verlies van zijn vrouw worden Karel en Lize op de boot gezet naar Veenhuizen. Een liefdeloze plek waar ze er helemaal alleen voor staan. Ze leren daar de geharde Neeltje kennen die is opgegroeid in een weeshuis waarna ze uiteindelijk ook naar Veenhuizen werd gestuurd. Ze bedenken een plan om aan dit harde bestaan te ontsnappen.

Veenhuizen is onderdeel van De koloniën van Weldadigheid. Een project bedacht door Johannes van der Bosch om armoede tegen te gaan. In Veenhuizen werden 3 gestichten gebouwd met het idee er 4000 wezen op te vangen. In de praktijk viel dat een beetje tegen. De weeshuizen stonden niet echt te springen om hun wezen naar Veenhuizen te sturen.

Persoonlijk vind ik dit een interessante periode in onze geschiedenis. En ik vind het nog steeds ontzettend jammer dat ik die vroeger niet op school heb gehad met geschiedenis.

Het verhaal greep gelijk mijn aandacht wanneer je het Amsterdam van 1824 binnen stapt. Ik heb het in twee dagen uitgelezen want het verhaal liet me niet meer los. De vondeling van Veenhuizen staat boordevol geschiedkundige feiten en de personages zijn gebaseerd op mensen die echt hebben bestaan. Maar als je denkt dat het dan wel een droog geschiedenisboek moet zijn heb je het mis. Karel en Lize komen echt tot leven tijdens het lezen. En ik had het vooral erg te doen met Neeltje. Karel en Lize hebben tenminste hun ouders gekend maar Neeltje werd te vondeling gelegd.

De hoofdstukken over Neeltje, Karel en Lize worden afgewisseld met die van Wouter Visser directeur van de Maatschappij van Weldadigheid. Waardoor je ook een stukje mee krijgt van wat er zo gezegd achter de schermen gebeurde bij het bestuur. En hoe de mensen leefden die geen geld zorgen hadden.

Ik vond het erg fijn om op deze laagdrempelige manier meer te leren over de Nederlandse geschiedenis en Veenhuizen.

Meer recensies van AuroraBearheart