De weg die een wanhopige vader aflegt op zoek naar zijn verdwenen dochter

Bethina Redcod 20 november 2019
Lina is verdwenen nadat haar vader Lelle haar bij de bushalte heeft achtergelaten. Hij is de laatste die haar gezien heeft. Zij zou vakantiewerk gaan doen, maar toen de bus kwam stond zij er niet meer. En niemand weet wat er met haar gebeurd is. Lelle zoekt al drie jaar tevergeefs naar haar. Hij zoekt de hele omgeving af en komt daardoor in allerlei aparte situaties terecht. Hij leert door zijn zoektocht verschillende nieuwe mensen kennen, maar niemand kan hem verder helpen. Die zomer verdwijnt er weer een meisje terwijl ze aan het kamperen is. Lelle wordt verdacht omdat hij mogelijk in de buurt was toen het meisje verdween. Als de zomer voorbij is pakt hij zijn werk als leraar weer op. Hij ontloopt zijn collega’s het liefst, omdat hij niet weet hoe hij met ze om moet gaan en andersom weten zij dat ook niet. Er komt een nieuw meisje bij hem in de klas, Meja. Zij is met haar moeder Silje naar het dorp verhuist, omdat haar moeder is ingetrokken bij haar nieuwe vriend Tobjörn. Meja heeft daarna kennisgemaakt met de drie broers Carl-Johan, Gorän en Pär. Ze wordt verliefd op Carl-Johan. Na een tijdje vindt Meja het niet meer zo leuk om bij haar moeder en Tobjörn te wonen en verhuist naar het gezin van Carl-Johan. Het is een vreemd gezin, dat niet veel contact heeft met de buitenwereld. Lelle probeert meer contact met Meja te krijgen, omdat ze hem aan zijn dochter doet denken en omdat hij merkt dat ze een beetje buitengesloten wordt op school. Hij maakt zich ook zorgen over haar omdat hij haar nog te jong vindt om bij haar moeder weg te zijn en samen te wonen in dat vreemde gezin. In het tweede deel van het boek wordt in een aantal spannende hoofdstukken het geheim over Lina en het andere verdwenen meisje onthuld.

Het boek beschrijft in het eerste deel op een spannende manier de zoektocht van de wanhopige vader Lelle. Wij maken kennis met hem tijdens de midzomer periode in een afgelegen gebied in Zweden. Ook de relaties met alle betrokken personages zijn goed uitgewerkt. Als de zomer overgaat in de donkere winterperiode, dan verandert ook de sfeer van het boek, en voel je de strijd die de vader voert omdat hij niet meer de vrijheid heeft om al zijn tijd aan het zoeken te besteden. Aan alle personages is veel aandacht besteed en je kunt je goed inleven in hun belevenissen.

Ik vind het een mooi boek vanwege de mooie beschrijvingen van alle personages, de omgeving waar het verhaal zich afspeelt en de sfeer die er heerst. De spanning wordt opgevoerd totdat duidelijk wordt wat er precies gebeurd is met de verdwenen meisjes. De thema’s die aan bod komen zoals liefde van ouders voor hun kinderen, van kinderen voor hun ouders, hoe ver ga je als ouder voor je kind en andersom als kind voor je ouder, onderlinge vriendschappen, eenzaamheid enz. vind ik ook goed uitgewerkt. Ik heb het boek met plezier gelezen en vind het echt een aanrader voor liefhebbers van Zweedse thrillers.

Meer recensies van Bethina Redcod