Heerlijk wonen aan de Bloemgracht?

Ik mocht van Luitingh-Sijthoff het e-book van Het zolderkamertje aan de Bloemgracht lezen. Dit boek vertelt het verhaal van Cilla en Nick die op een zolderkamertje aan de Bloemgracht wonen in een studentenhuis. Ze hebben schulden omdat Cilla geen enkele baan lang volhoudt en Nick droomt van een doorbraak met zijn muziek.
Aan het begin van het boek is Cilla net ontslagen omdat ze als klantenservice medewerker veel te lang met haar klanten praat. Soms bouwt ze zelfs een band met ze op, terwijl dat niet de bedoeling is van het bedrijf waar ze werkt, die zijn alleen maar uit op winst maken. Als ze thuiskomt en het aan Nick wil vertellen krijgen ze bezoek van iemand van een incassobureau, die hen een dwangbevel overhandigt met een laatste waarschuwing. Ze moeten binnen een week al hun schulden afbetalen anders worden al hun bezittingen in beslag genomen.

Nu pas dringt het tot ze door dat ze een groot probleem hebben en ze proberen er alles aan te doen om aan geld te komen. Ze verkopen zoveel mogelijk spullen, Nick gaat meer lesgeven en Cilla doet haar best om weer werk te vinden. Maar ze begrijpen wel dat ze nooit binnen een week genoeg geld bij elkaar hebben om hun schulden te betalen. Dan ziet Cilla op tv de aankondiging van het programma Herstart: ze helpen mensen die problemen hebben met hun financiën, gewicht, relatie enz. Als je meedoet en wint kun je honderdduizend euro winnen. Dat is net wat ze nodig hebben.

Natuurlijk geeft ze zichzelf en Nick op voor het programma, waarbij ze nog het een en ander aan hun levensverhaal verandert om toegelaten te worden. Dit heeft natuurlijk desastreuze gevolgen voor hun relatie. Maar hoe dat precies in zijn werk gaat moet je maar zelf lezen in het boek.

Wat mij vooral opviel was hoe zorgeloos Nick en Cilla leven, zodat ze niet eens in de gaten hebben hoeveel schulden ze hebben, totdat ze bezoek krijgen van het incassobureau, dan pas dringt de ernst van hun situatie tot hen door.

Cilla handelt vaak heel erg ondoordacht en onverantwoordelijk, en rolt zo van het ene probleem in het andere. Pas aan het eind heb je het idee dat ze een beetje nadenkt over haar situatie. Ze heeft gelukkig haar familie en haar goede vriendin die haar blijven ondersteunen, waardoor ze uiteindelijk ook leert om andere keuzes te maken.

Ik leefde erg met Cilla en Nick mee omdat hun relatie heel erg te lijden heeft onder hun gedrag. Het ene moment was ik begaan met Cilla, het andere moment met Nick. Ik vind dat de schrijfster hun karakters heel goed heeft uitgewerkt.

Ik vond het een heel mooi boek vanwege de actuele thema’s van de schuldenproblematiek, relaties, scheiding en de tv-wereld die behoorlijk realistisch beschreven worden. Achter de grote koppen gaat het wel om mensen van vlees en bloed, die niet altijd de juiste keuzes maken. En ondanks dat er best zware onderwerpen voorbijkomen, is het de schrijfsters toch gelukt om het op een luchtige manier te beschrijven.

Terwijl je leest vraag je vertwijfeld af hoe dingen ooit nog een keer goed zullen komen, maar aan het eind van het boek kun je weer opgelucht ademhalen. Zoals het hoort bij een feelgood verhaal.

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en kan het zeker aan iedereen aanraden.

Meer recensies van Bethina Redcod