Wat gebeurt er als je leven zonder jou verdergaat?

Bethina Redcod 27 december 2021
Review van Anomalie van Hervé Le Tellier

Het boek is in verschillende lagen opgebouwd. Het begint in mei/juni 2021 en we maken eerst kennis met een paar van de hoofdfiguren: Blake, die in opdracht mensen vermoord; Victor Miesel, een schrijver die bekender is vanwege zijn vertaald werk, dan van zijn eigen romans; Lucie en André, die een onbestemde relatie hebben en David, de piloot van het vliegtuig, die ongeneeslijk ziek is.

‘Lucie Bogaert?’ ‘
Ja,’ antwoord Lucie zachtjes.
‘Commissaris Maupas. Landelijke politie.’ ‘Bent u geboren op 22 januari 1989 in Montreuil?’
‘Ja.’
‘Goed. We staan nu voor de deur. Zou u ons binnen willen laten?’...’We zullen het u uitleggen. We hebben een bevel tot aanhouding...Doe alstublieft open.’

Dan zijn we terug in maart 2021 en zitten deze mensen samen met 200 andere passagiers aan boord van een vliegtuig dat van Frankrijk onderweg is naar Amerika. Het vliegtuig krijgt te maken met hevige turbulentie en loopt beschadigingen op als het door een hagelwolk vliegt. Als de piloot toestemming vraagt om te landen wordt er raar gereageerd en het vliegtuig wordt naar een aparte hangar gebracht.

‘Mayday ontvangen Air France 006. Wilt u de transpondercode 7700 bevestigen?’
‘New York, Air France 006, bevestigd, transponder staat op 7700.’
De stem, waarin diep onbegrip doorklinkt, herhaalt: ‘Air France, hier Kennedy Airport, bevestig de transponder op 7700. U zei toch Air France 006?’

Daar worden de passagiers opgewacht door de FBI en onder strenge bewaking opgevangen. Wat blijkt: in maart is hetzelfde vliegtuig al geland met dezelfde piloot en passagiers. En die zijn verdergegaan met hun leven.Er is dus een probleem en er moet uitgezocht worden wat er aan hand is.

Daar gaat de rest van het boek over. Toponderzoekers vanuit de hele wereld houden zich ermee bezig, vanuit verschillende religies wordt er naar een antwoord gezocht en natuurlijk worden de mensen zelf ook nauwkeurig ondervraagd over wat er gebeurd is.In het boek krijgen wij een inkijk in het leven van 11 van de passagiers die in het vliegtuig zaten.

We lezen hoe zij en hun omgeving omgaan met deze gebeurtenis. Maar wij zien ook hoe de Amerikaanse en Franse regering en de FBI reageren. Het lijkt erop dat er na 9/11 procedures zijn beschreven voor crisissituaties in de luchtvaart, zelfs voor meest onwaarschijnlijke gebeurtenissen en dit wordt ook als zo een gebeurtenis beschouwd, waardoor een van die procedures in werking wordt gezet.

Maar de schrijver doet het op een hele luchtige manier, zodat je het bijna niet serieus kan nemen. De twee wetenschappers die dit protocol geschreven hebben, hadden het eigenlijk als grap toegevoegd aan de andere protocollen en zijn zelf ook een beetje verbaasd als ze op basis van dit protocol opgeroepen worden om mee te werken aan het onderzoek naar het vliegtuig.

De schrijver laat verder zien dat hij veel wetenschappelijke kennis heeft door de manier waarop hij gewone gebeurtenissen op een wetenschappelijk/filosofische manier beschrijft en verklaart.Hij heeft veel aandacht voor de menselijkheid van zijn karakters en als lezer leef je heel erg mee met dat wat ze meemaken.

Dit is een boek dat je zo snel mogelijk wil uitlezen, omdat je benieuwd bent hoe het afloopt. Wat gebeurt er met jou als je erachter komt dat jouw leven verder is gegaan, terwijl je gewoon in het vliegtuig zat. Het is heel interessant om hierachter te komen, omdat het anders is dan je denkt.Het is een verrassend boek vanwege de verschillende wendingen die genomen worden en die je niet altijd ziet aankomen. Het is geen enkel moment saai.

Ik vind dat de schrijver veel wetenschappelijke informatie verweven heeft in het verhaal. Hij laat daardoor ook zien dat hij een wetenschappelijk achtergrond heeft en zijn kennis graag wil delen met zijn lezer. Maar ik weet niet of dat iedereen zal aanspreken. Ik vond het wel erg leuk om te lezen.Ik begrijp heel goed dat dit boek een prijs gewonnen heeft, want het is een moeilijk onderwerp dat op een begrijpelijke, interessante manier verwerkt is, terwijl je ook nog eens 11 verschillende karakters op verschillende momenten leert kennen. Ik vind dat de schrijver daar goed in geslaagd is.

Ik vind zelf dat er te weinig wordt verteld over wat er precies in die hagelstorm gebeurd is, maar dan zou het ook een heel ander boek geworden zijn. Doordat de nadruk nu op de belevenissen van de mensen zelf ligt is het ook een persoonlijk verhaal geworden en geen wetenschappelijke verklaring.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen en zal het niet snel vergeten.

Meer recensies van Bethina Redcod