Heerlijke zomerse feelgood

Bethina Redcod 19 april 2020
Dankzij uitgeverij Luitingh-Sijthoff mocht ik meedoen met de leesclub van het boek “De zomer in de kleine bakkerij”.

En het is inderdaad zoals de achterflap aankondigt een heerlijke feelgoodroman.

Jenny Colgan, de schijfster, begint met een kleine samenvatting het voorgaande boek: De kleine bakkerij aan het strand. Als je dat niet gelezen hebt, maak je nu kennis met de belangrijke personages daarin.

Een korte introductie van de hoofdpersonages: Polly die van haar hobby bakken, haar werk heeft gemaakt en werkt in de kleine bakkerij op het strand, waar mevrouw Manse eigenaar van is. Tarnie, een visser waar ze een relatie mee heeft gehad, maar die verdronken is. Huckle haar huidige vriend, die zijn eigen honing maakt en verkoopt. Neil, de papegaaiduiker die zij heeft geadopteerd.

In “De zomer in de kleine bakkerij” maken wij kennis met een aantal nieuwe personages die in de loop van het boek geïntroduceerd worden. In de inleiding vertelt de schrijfster dat ze als kind altijd naar Cornwall op vakantie ging en dat zij daar zulke goede herinneringen aan heeft, en daarom haar boeken daar situeert. En als je dit boek leest, blijkt daar ook zeker haar liefde voor dit gebied uit. Door de mooie beschrijvingen van de omgeving zoals het strand en de zee en van de bevolking, hoe men met elkaar omgaat, maar zeker ook de gezellige zomerse sfeer klinkt het zeker als de ideale plaats waar je zou willen zijn. Ze situeert het verhaal op een eilandje waar de weg maar 2 keer per dag via de weg begaanbaar is, iedereen kent elkaar en helpt elkaar, deelt samen lief en leed.

In dit boek heeft Polly de oude vuurtoren gekocht. Ze woont daar samen met haar vriend Huckle en Neil, een ondeugende, maar ook grappige papegaaiduiker. De vuurtoren moet nog opgeknapt worden, maar ze heeft daar echter nog niet genoeg geld voor, daarom werkt ze heel hard in de bakkerij om genoeg geld te verdienen. Ze is een vrouw die onafhankelijk wilt blijven en zelf haar geld wilt verdienen, dus zij accepteert ook geen financiële hulp van anderen, zelfs niet van haar vriend Huckle.

De vuurtoren ligt in een baai en kijkt uit op Mount Polbearne. Dit is een eiland die wel aan het vasteland vastzit, maar alleen bij eb over de weg bereikbaar is over de weg. Bij vloed ligt de weg onder water en is dan alleen met de boot bereikbaar.
Op het eiland ligt de bakkerij van Polly, die ze opgeknapt heeft en die nu heel goed loopt. Het dorpje op het eiland is tegen een heuvel opgebouwd en bestaat uit oude en moderne huisjes. Verder is er een snackbar, een supermarkt en het eiland heeft ook een dierenarts die zijn praktijk deelt met een huisarts, die twee keer per week komt. De vissers gaan nog dagelijks vissen en komen terug met verse vis die ze ook aan het nieuwe visrestaurant verkopen.

In de bakkerij heeft Polly hulp van Jayden die eigenlijk visser is, maar een beetje bang is voor het water. Hij voelt zich veel meer thuis in de bakkerij en maakt graag een praatje met de klanten en die waarderen dat ook. Eigenlijk mag Neil vanwege de hygiëne niet in de bakkerij komen, maar hij glipt soms toch stiekem binnen tot plezier van de klanten die ervan genieten om hem te voeren en de kruimels op te zien eten.
Huckle heeft een motor met zijspan en Neil vindt het leuk om in de zijspan mee te rijden met Huckle. Het eiland heeft nog een tweede bakkerij en daar werkt Flora. Zij maakt de meer traditionele brood en cakes, terwijl Polly in haar bakkerij nieuwe recepten uitprobeert. Mevrouw Manse is met pensioen en verhuurt beide bakkerijen een Polly. Polly heeft een goede band met de vissers en die komen dan ook elke ochtend of bij de lunch bij haar een broodje halen en krijgen van haar dan een kopje thee erbij.

En alles gaat goed, totdat Polly een telefoontje krijgt dat mevrouw Manse overleden is. Zij woonde na haar pensioen bij haar zus, maar ze zijn oorspronkelijk van het eiland en mevrouw Manse wil daar ook begraven worden. Omdat mevrouw Manse niet zo geliefd was, wilt niemand meewerken aan haar begrafenis, zodat Polly alles regelt. Na de begrafenis blijkt dat de zus van mevrouw Manse andere plannen heeft met de bakkerij, waardoor er een strijd begint tussen een van haar zonen en Polly.

Intussen komt ook de weduwe van Tarnie op het eiland wonen. Polly houdt het geheim dat zij een relatie met Tarnie gehad heeft en sluit vriendschap met haar. Maar natuurlijk kan zoiets niet lang geheim blijven, waardoor de gevolgen niet te overzien zijn.
Neil krijgt een ongeluk, daardoor moet Polly een moeilijk besluit nemen of ze hem houdt of toch wegbrengt.

Tijdens een hevige storm valt het licht van de vuurtoren uit en moet Polly improviseren met noodverlichting. Dan ziet ze dat er een boot in nood is en gaat ze samen met Selina er op uit om deze mensen te redden, aangezien alle vissers ergens anders bezig zijn.
Dit boek bevat alle elementen van een heerlijke zomerroman: zon, liefde, conflicten, vriendschappen en onzekerheden, maar zeker ook humor en spanning. Het zet aan tot doorlezen omdat je wilt weten hoe het afloopt.

Dit is een voorbeeld van de spanning in het boek:

“Zo zat Polly even te mijmeren, tot er opeens langzaam iets tot haar doordrong. Ze sprong vol afschuw omhoog. Het dorp, de hele wereld, was donker, het werd alleen verlicht door de bliksemschichten die langs de hemel schoten. De vuurtoren was uit.” blz. 280

“Wat als het licht van de vuurtoren uitgaat?” had ze destijds gevraagd aan haar notaris……De man had een beetje ongemakkelijk gekeken en toen geantwoord: “Eh dan bel je de kustwacht.” blz. 281

“Ze hadden eerder een storm meegemaakt…Die keer had Polly door de storm heen geslapen, niet beseffende wat er aan de hand was, hoe ernstig en afschuwelijk de gevolgen konden zijn. Dat was dit keer wel anders. En dit keer bevond ze zich in het hart van de storm.” blz. 281

Positieve punten:
- Het boek heeft een vlotte schrijfstijl,
- Doordat het vorige boek wordt samengevat, is het geen bezwaar is als je die niet gelezen hebt
- Het boek bevat mooie beschrijvingen van de personages en het eiland, je kunt je goed inleven in het verhaal.

Negatieve punten:
- Sommige figuren blijven heel oppervlakkig zoals Malcolm, de neef van mevrouw Manse, Dubose de broer van Huckle, terwijl ze wel een belangrijke rol in het verhaal spelen.
- Soms zit er een tegenstrijdigheid in Polly die een beetje ongeloofwaardig is. Over het algemeen kan ze goed voor zichzelf opkomen, maar in haar relatie met Malcolm komt ze weer over als iemand die dat totaal niet kan.
- Ook de relatie tussen Polly en Huckle komt niet goed uit de verf omdat ze elkaar niet de waarheid durven te vertellen.

Maar het is uiteindelijk toch een mooi verhaal, met een mooi einde en zeker de moeite van het lezen waard. Dus nu is het afwachten op het volgende deel om te lezen wij hoe het verder gaat met Polly, Huckle en Neil, en de andere bewoners van het eiland.
Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Bethina Redcod