Spannende scandinavische thriller

Bethina Redcod 19 april 2020
Een van de boeken die ik de afgelopen weken gelezen heb is het boek “Ik reis alleen” van Samuel Bjørk.

Het boek wordt aangeprezen als een spannende Scandinavische thriller en dat trok mij wel aan omdat ik graag thrillers lees.

Het boek bestaat uit verschillende verhaallijnen en je moet wel goed in de gaten houden welk verhaallijn verteld wordt.

Het boek begint ermee dat er een kind geboren wordt, waarvan de moeder overlijdt in het kraambed. Dat kind wordt gestolen en niet meer gevonden. Een paar maanden later pleegt een verpleger zelfmoord en laat een briefje achter dat hij het kind gestolen heeft en dat hij er spijt van heeft. Het kind zelf wordt echter niet gevonden.

Jaren later worden er twee zesjarige meisjes vermoord en ze worden gevonden met een bord waarop staat “ik reis alleen” en ze hebben poppekleren aan. Er wordt een team samengesteld die de moorden gaat onderzoeken en daar wordt Mia Kruger ook voor gevraagd. Zij zit alleen op een eiland omdat zij van plan is zelfmoord te plegen op de datum dat het zoveel jaar geleden is dat haar zus is overleden. Munch de leider van het team haalt haar over om toch mee te doen en zij besluit mee te doen en daarna pas haar besluit uit te voeren.

We maken kennis met de moeder van Munch, die lid is geworden van een kerk met een charismatische leider. Zij besluit haar erfenis achter te laten voor de kerk, mocht zij komen te overlijden. Munch zelf is gescheiden en is betrokken bij de organisatie van het huwelijk van zijn dochter. Zij heeft een zesjarig dochtertje.

Op een landgoed in een bos is een christelijke sekte neergestreken en zij hebben dat landgoed omheind. Twee jongens die dicht bij het bos wonen en daar vaak rondhangen vinden op een dag nog twee meisjes van 6 jaar die vermoord zijn.

Dan dringt het tot het team door dat de moorden waarschijnlijk te maken hebben met het meisje dat jaren geleden na de geboorte gestolen is uit het ziekenhuis en nu ongeveer 6 jaar zou zijn en voor het eerst naar school zou gaan. Dat houdt dan in dat ook de kleindochter van Munch in gevaar is.

In het boek worden de verschillende verhaallijnen langzaam maar zeker tot een geheel gevlochten en komen ze er eindelijk achter wie er bij betrokken is.

In de tussentijd leren wij ook de mensen van het team iets beter kennen en lezen wij iets meer over hun achtergrond en verleden. Zo komen wij ook te weten waarom Mia op dat eiland was.

Af en toe wordt er wel iets veel van de lezer gevraagd omdat je niet alle informatie hebt en toch zelf de puzzel compleet moet maken. Maar het is zeker een spannend verhaal dat zeker de moeite van het lezen waard is. Dus kan dit boek met recht een spannende Scandinavische thriller genoemd worden.

Meer recensies van Bethina Redcod