Hoe goed ken jij je buren?

Bethina Redcod 26 oktober 2020
Van uitgeverij Luitingh-Sijthoff mocht ik op 13 oktober meedoen aan de Scandi Crime Night en de Sterrenthriller-leesclub naar aanleiding van het nieuwe boek Goede Buren geschreven door Matttias Edvardsson.

Ik wil bij deze Luitingh-Sijthoff heel hartelijk bedanken dat ik hiervoor ben uitgekozen en heb het boek met heel veel plezier gelezen. Ook de deelname aan de leesclubavond met de schrijver vond ik heel erg leuk, interessant en leerzaam. Door met een schrijver in gesprek te gaan kom je meer te weten over de achtergrond van het boek en je leert de schrijver iets persoonlijker kennen.

‘De eerste keer dat ik Fabian en Jacqueline Selander ontmoette, woonden wij hier nog maar net. Bella was dat weekend drie geworden en ik wilde een nieuw kinderzitje monteren dat ik voor een bodemprijs op internet was tegengekomen…….Met opeengeklemde kaken stond ik te vloeken en te tieren zonder te merken dat iemand me van achteren was beslopen.’

Het boek speelt zich af in een klein stadje Köpinge en gaat over een gezin bestaande uit vader Mikael of Micke, moeder Bianca en hun 2 kinderen Bella en William. Zij zijn vanuit de grote stad Stockholm verhuisd en wonen nu in de Kabaalstraat, een woonerf in een wijk met verwijzingen naar Astrid Lindgren. Ze maken kennis met de andere bewoners van het woonerf die allemaal hun reden hebben waarom ze daar wonen. En sommigen hebben ook nog geheimen die ze het liefst verborgen proberen te houden. Ook het gezin probeert de echte reden waarom ze verhuisd zijn geheim te houden.

Op een dag wordt Bianca aangereden en door middel van de persoonlijke verhalen van haar en Mikael en twee andere bewoners, Jacqueline en haar zoon Fabian, komen wij erachter wat er gebeurd is sinds het gezin daar is komen wonen. En uiteindelijk wordt ook onthuld wie Bianca heeft aangereden en waarom.

Wat mij vooral aanspreekt is dat elke gebeurtenis weer een puzzelstukje vormt tot de oplossing en dat je alle verhalen van de hoofdrolspelers nodig hebt om de puzzel op te lossen. Hoewel het verhaal vanuit verschillende gezichtspunten wordt verteld, leidt dat niet tot te veel herhaling. Het verhaal is heel herkenbaar omdat het gaat ook over mensen die ook wel je buren wel zouden kunnen zijn. De schrijfstijl is heel gemakkelijk, zodat je geneigd bent snel door te lezen omdat je wilt weten hoe het afloopt.

Als Zweedse misdaadroman vind ik het boek goed geslaagd omdat het een combinatie bevat van alledaagse gewone mensen en een spanning die heel langzaam opgebouwd wordt. Pas in het laatste hoofdstuk wordt duidelijk waar het gevaar vandaar kwam.

Meer recensies van Bethina Redcod