Geen doorsnee thriller

Bianca Rijsdijk 12 maart 2024
Bernice Berkleef (1986) voltooide een studie Toerisme en een studie HBO Rechten. Maar omdat haar hart niet lag bij beiden ging zij werken als freelance journalist.
Zij schreef een jeugdboek, De Missie van Kim Dakerveld, dat in 2012 genomineerd werd voor de Zoute Zoen, een prestigieuze prijs voor het beste kinderboek van Vlaanderen. In 2014 publiceerde zij in eigen beheer het boek Flame.
In 2016 besloot Bernice om zichzelf op de kaart te zetten als thrillerauteur en schreef CODY.
Vinex is alweer haar derde thriller.
In Vinex wordt het leven beschreven van een aantal bewoners uit dezelfde straat in een nieuwbouwwijk in Amstelveen.
Simone en Hein zijn net een enkele maand geleden komen wonen in de straat maar Hein kan niet echt goed aarden.
Evi en Thijs wonen al jaren in de straat en hebben twee jonge kinderen.
Joyce is een politieagente die na een ongeluk op het werk bezig is weer op te krabbelen om na een lange revalidatie misschien weer aan het werk te kunnen.
Tevens maken we kennis met Lina, een jonge meid van 17 jaar die na de dood van haar moeder op haar zevende, voor de 23e plaatsing terecht komt in het pleeggezin van Agnes en Pim in Amsterdam.
De proloog is mysterieus en het is niet duidelijk over wie het gaat.
Al naar gelang het einde van het boek nadert, vervaagt de proloog en blijft er uiteindelijk een lichte twijfel bestaan.
We lezen het verhaal vanuit verschillende (vrouwelijke) oogpunten die elk hun eigen hoofdstukken hebben. Op deze manier maakt Bernice Berkleef het de lezer makkelijker om zich in te leven in deze karakters, zelfs de niet zo zuivere karakters kunnen rekenen op sympathie.
De schrijfstijl is soepel en licht spannend en Vinex leest dan ook lekker weg.
De opbouw is goed en het is Bernice Berkleef goed gelukt om op een natuurlijke manier de karakters bij elkaar te brengen.
Vinex is geen doorsnee thriller met een sociaal acceptabel einde en juist daardoor een aanrader voor de echte thrillerfan.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk