Marijke is mijn nieuwe autobuy auteur!

Bibiboekt 11 juni 2021
"Verhuizen en zomaar alles achterlaten, zonder plan. Het zou idioot zijn, zelfs voor mij. Toch?"

Nadat ik het boek "Ik pleit voor jou" had gelezen van Marijke Vos was ik verkocht aan haar schrijfstijl. Wat kan die vrouw leuk schrijven! En met een dosis humor, wat ik heel belangrijk vind.
Het was dus geen optie om deze nieuwe roman van haar te laten staan. Dit moest gelezen worden!

Allereerst de cover. Wat een cover! Die is al om bij weg te zwijmelen. Een verliefd stel, alpaca's en een heleboel mooie lichtjes. Alleen hierom wil je dit boek in de kast hebben staan. Daarnaast ben ik nog geen feelgood boek tegen gekomen dat over alpaca's gaat.

In het boek lezen we alles vanuit Debby. Ze haat de files, deadlines en haar overvolle agenda. Haar zus Hilde Ziet ze elk dag stressen met heer gezin met 2 jonge kinderen. Wat houdt hun nog in de stad? Ze sluiten een weddenschap af. Wie het eerst een mooi huis huis vindt, waar dan ook, bepaald waar ze gaan wonen.
Hilde vind een prachtig monumentaal pand in een Brabants dorpje waar zij, haar man en kinderen intrekken.
Debby vindt daarna een oude boerderij wat helemaal opgeknapt moet worden. Ze laat de randstad en Stijn, waar ze casual afspraakjes mee had, achter om zich helemaal te storten op het dorpsleven en de boerderij. Want Debby heeft een duidelijk doel voor ogen met deze boerderij. Ze gaat alpaca's houden! Maar niet alle bewoners zijn zo blij met de komst van deze randstedelingen!

Het dorpje is heel levendig in beeld gebracht. Je krijgt een goed beeld van het hele wel en wee van het dorp. De kroeg, de bakkerij, de mensen in de buurt. Bijvoorbeeld de vreselijke roddelende buurvrouw Yvonne. Volgens mij heeft ieder dorp een Yvonne en ik vond haar hilarisch en hatelijk tegelijk!
En dan is er nog een hele knappe en charmante dierenarts Rogier. Iedereen valt in katzwijm bij deze superman.
Hij heeft duidelijk een oogje op Debby maar helaas komt Debby's oude scharrel dan om de hoek kijken die het allemaal een stuk serieuzer bedoeld had.
De driehoeksverhouding voelt eerst wat ongemakkelijk. Want "Hallo??!!" Wij willen Rogier!! Daarbij volgen we vanuit Debby ook nog HIlde's verhaal. Want ook daar is het nodige aan de gang wat betreft haar huwelijk. Een toevoeging die boek interessant houdt.
Elke pagina is dus smullen geblazen en je vliegt er echt doorheen! Veel te snel naar mijn mening.

Het hele verhaal geeft je een warm knus dorpsgevoel, het doet me een beetje denken aan gevoel wat auteur Jenny Colgan me geeft. In haar boeken kan je ook helemaal opgaan in de omgeving en de personages. In een bepaalde scene met een alpaca heb ik zelfs een traan gelaten.
En het verhaal is typisch feelgood. Voorspelbaar met een happy end. Maar in dit boek stelen wat alpaca's de show! En een stel hele leuke kleine kindjes met schattige uitspraken. Dat maakt het boek ook weer uniek.

Voor mij is het duidelijk, Marijke Vos is mijn autobuy auteur van eigen bodem. Ik kijk nu al uit naar haar nieuwe werken!

Meer recensies van Bibiboekt