Wat ik nou vind van 'Schaduwstrijder'?

BibliophileSan 30 september 2019
Van uitgeverij Letterrijn kreeg ik 'Schaduwstrijder' toegestuurd om te recenseren, waarvoor dank.

Eerder las ik van deze auteur 'Dwaalspoor' en 'Masterplan'. Deze beide boeken gingen over special agent Alex de Klerck en zijn collega's, waaronder Suzanne Boyle.

In dit boek komt Alex echter niet aan bod, behalve dan dat zijn naam een keer genoemd wordt in een herinnering van Suzanne. Want inderdaad, Suzanne is de hoofdrolspeelster van dit avontuur.
En een avontuur mag je het noemen.

Van Zwitserland tot Syrië, van de woestijn tot in de jungle, we vliegen op topsnelheid mee om te zorgen dat de wereld niet aan zijn eind komt.

Want Pjotr Vreeswijk doet niet aan lokale moordzaken, nee, het is groot, groter, grootst.

Naast Suzanne komen we gelukkig ook nog andere oude bekenden tegen: kolonel Joubert bijvoorbeeld,  en Safi! Na het lezen van Vreeswijks 2e boek vroeg ik me in mijn recensie af waar Safi was gebleven, dus ik vond het helemaal leuk toen die al snel weer ten tonele verscheen in 'Schaduwstrijder'!

Maar natuurlijk leren we ook nieuwe personages kennen, zoals professor Villiger, die een belangrijke ontdekking heeft gedaan, Nora Mayflower, de gids die ons groepje de jungle door moet loodsen, en John. John die ondanks zijn verwondingen na een tocht door de jungle alles op alles zet om zijn doel te bereiken en zijn achtervolgers te ontlopen.

Suzanne komt er al snel achter dat de zaak waaraan ze werkt haar boven het hoofd groeit; dit had ze nooit kunnen voorzien.
Gaat het haar en haar om zich heen verzamelde groep lukken om de wereld te redden van een nietsontziend wapen?

Het ontzettend originele verhaal ontwikkelt zich razendsnel in 'Schaduwstrijder' en dat maakt dat je er met gemak in meegezogen wordt.
Maar zoals een spin die in een stofzuigerslang gezogen wordt je kan vertellen (of eigenlijk kan die spin je dat niet vertellen, maar soit), is dat niet per definitie alleen maar positief.
Want door deze bloedstollende vaart, miste ik wel wat uitwerking hier en daar van de personages.
Ook de daadwerkelijke ontknoping (zonder te veel te spoileren: hoe kan John bv zijn hoe hij is?) ging eigenlijk langs me heen, daar had ik best meer uitleg over willen hebben. Deze 'materie' ;-) vond ik wat ongrijpbaar.
En dat vond ik jammer.

Goed, tijd voor de score voor 'Schaduwstrijder'.
Ik geef het 3,5 duim!

Meer recensies van BibliophileSan