Wat ik nou vind van 'Vriendschapsverzoek'?

BibliophileSan 22 november 2019
Met dank aan boekenbonnen die ik voor mijn  verjaardag kreeg, kon ik een aantal boeken die al een tijdje op mijn lijstje stonden aanschaffen, waaronder deze.

Het boek speelt zich af in 2016, met flashbacks naar 1989.
Louise is de alleenstaande moeder van Henry, gescheiden van Sam op wie ze op de middelbare school al een oogje had.
Ze behoorde destijds niet echt tot het populaire kliekje op school, maar dankzij haar vriendschap met Sophie, die wél populair was, werd ze redelijk geaccepteerd. Zolang ze zich maar aan de ongeschreven regels hield. Dus géén vriendschappen sluiten met onpopulaire meisjes.

Toch heeft ze al snel een klik met Maria, het nieuwe meisje op school, over wie al snel allerlei verhalen de ronde doen.

Maar ergens in die periode is er iets met Maria gebeurd, waar Louise vervolgens nooit met iemand over gesproken heeft. Iets dat Maria niet heeft overleefd.
De schok is dan ook groot als Louise een Vriendschapsverzoek via Facebook ontvangt, met als afzender... Maria.

Een eenvoudige thriller, met niet een heel verrassend plot, maar die wel prettig wegleest.
Eén waarbij je tijdens het lezen je eigen social media gedrag eens onder de loep neemt, en die je laat terugdenken aan je eigen schooltijd.
Tot welke groep behoorde jij? De populaire groep, de meelopers, de alto's of de stuudjes? En hoe gedroeg jij je tegenover anderen destijds?

Ik had qua verhaal wel meer van dit boek verwacht, of althans gehoopt.
Louise is als hoofdpersoon wel goed geportretteerd: zij heeft een duidelijke groei meegemaakt sinds haar schooltijd, maar ergens is het onzekere meisje dat zo graag bevestiging krijgt nog aanwezig.
Want hoe graag je bepaalde dingen ook wil ontgroeien, voor jezelf kun je nu eenmaal niet weglopen. Net als voor bepaalde daden....

Ik geef dit boek 3 duimpjes

Meer recensies van BibliophileSan