Sensationeel Batavia

Bielieke 20 september 2020
Anna werd als baby te vondeling gelegd en groeide op in een weeshuis. Ze heeft het moeilijk met de strenge regels. De toekomst die haar in het weeshuis geschilderd wordt is niet wat zij van het leven verwacht. Ze wil meer zijn dan huishoudster, naaister of dienster. Ze wil avontuur en regisseur zijn van haar leven.

Toevallig leest ze de advertentie van Willem, een 46 jarige man die in Batavia woont en een bruid zoekt. Ze is stomverbaasd wanneer zij uitverkoren blijkt. Per boot reist ze naar Batavia. De bootreis wordt in detail weergegeven.

In Batavia krijg je het gevoel dat je naast Anna meewandelt. De omschrijvingen zijn prachtig, maar naar mijn mening overheerst dit het verhaal.

Algauw wordt het Anna duidelijk dat het leven in Batavia niet is zoals ze verwachtte. Willem ontpopt zicht tot een afstandelijke, bijna liefdeloze man. Het enige dat hij van haar verlangt is een blanke zoon.

Het is een mooi verhaal maar naar mijn gevoel had het meer aandacht mogen krijgen. De personages zijn niet altijd goed uitgediept. Vooral de beschrijvingen van de omgeving, de intriges, de affaires, de status en de wijze waarop het maatschappelijk leven in Batavia geregeld wordt, leiden je doorheen het verhaal. Het is vlot geschreven. Het leest gemakkelijk, maar het gaat voor mij veel te snel en mist hier en daar inhoud. Zeker naar het einde toe leek alles nogal snel geregeld.

Meer recensies van Bielieke