Als je wint

bietjesboeken 25 november 2023
Als je wint, heb je vrienden! Dit liedje blijft maar in mijn hoofd rond zingen en komt griezelig dichtbij de waarheid.
In Als je wint van Gaby Rasters is Tess op haar manier heel tevreden met haar leventje. Ze heeft een relatie met Vince en hoopt dat hij haar deze kerst romantisch ten huwelijk gaat vragen. Haar beste vriend is neef Justin met wie ze al van jongs af aan een innige vriendschap heeft. Door het overlijden van haar moeder hoeft Tess zich om geld niet druk te maken en dat heeft aasgieren Vince maar al te goed in de gaten. Waar Tess heel naïef gelooft in de liefde van Vince, kan Justin hem niet luchten en ziet hij de daadwerkelijke kant van Vince: hij is een oplichter en uit op het geld van Tess.

Ondanks dat dit volgens eigen zeggen een wat minder zware roman is van Gaby, komen er meerdere realistische onderwerpen aanbod. Want hoeveel relaties zijn er vanuit verkeerde intenties? En hoeveel relaties blijven in stand in angst om alleen achter te blijven?
De band die Tess heeft met haar familie; haar neef Justin en haar oom en tante is heel warm. Gaby laat ook zien dat je soms uit een situatie moet stappen om te beseffen wat je hebt en waar je naartoe wil in je leven.
Ik vond de opbouw van het verhaal prettig. Ik heb Vince echt meerdere malen vervloekt en heb zeker stiekem in mijn vuistje gelachen. Het einde had voor een deel het einde wat ik gehoopt had, maar werd toch ook best beladen en emotioneel. En ik denk dat Gaby daar toch weer helemaal in het verhaal en de personages gekropen is en het niet kon laten om er diepgang in aan te brengen.

Voor mij een heerlijk verhaal dat gegroeid is naarmate het einde vorderde. Niet perse een verhaal dat in de kerstperiode gelezen moet worden, maar eigenlijk het hele jaar door kan.

Meer recensies van bietjesboeken