Leest als een trein

bietjesboeken 25 oktober 2023
Wie de flaptekst van het boek gelezen heeft wordt getriggerd om het boek te gaan lezen. De cover van het boek is aantrekkelijk en het lettertype in het boek is klein maar prettig.
Het vertelperspectief wisselt tussen David en Fabian. David is de kleinzoon van Han van Meegeren, meestervervalser van de werken van de Hollandse grootmeester Vermeer.
Fabian de Ligt is geschiedenisdocent en geïnteresseerd in het werk van Johannes Vermeer.
Beide personages komen ongeveer even vaak aan het woord en daarom leer je ze beide goed kennen. De hoofdstukken zijn kort wat prettig is omdat beide verhaallijnen goed in je geheugen blijven hangen. De schrijfstijl is zo dat het onmogelijk is om het boek weg te leggen.
David wil iets groots bereiken en heeft daarbij geen grenzen, terwijl Fabian juist een puzzel wil oplossen en een speurtocht volgt door de Nederlandse kunstgeschiedenis.
Het verhaal is op meerdere vlakken spannend en boeiend. Her en der worden citaten uit de bijbel gebruikt waar ik als lezer doorheen moest kijken. Voor kunstliefhebbers en thrillerfans is dit een ideaal boek om te lezen. Het plot zit geniaal in elkaar, maar eigenlijk gaandeweg het verhaal blijkt al dat Windmeijer een goed doordachte thriller heeft geschreven.

Meer recensies van bietjesboeken