Spicey diepgaande roman

bietjesboeken 02 november 2023
Heet!!! Als je het boek van @nicoleschelling_auteur in 1 woord moet samenvatten.
De jonge alleenstaande moeder Yara heeft het niet makkelijk gehad. Toen ze op 17e jarige leeftijd ontdekte dat ze zwanger was, werd ze door haar ouders zonder pardon op straat gezet. Sindsdien heeft ze geen contact met haar ouders en voedt ze haar 4-jarige zoontje Boaz alleen op. Haar opa en oma hebben haar destijds opgevangen en zouden haar op iedere manier willen ondersteunen. Maar Yara dopt graag haar eigen boontjes en zorgt op een haar authentieke wijze voor voldoende inkomsten.
Vanaf de start van de basisschoolperiode vindt Boaz in Sem een fijn vriendje. Sem wordt vaak gebracht en gehaald door oma en niet door zijn vader Remco. Die veel te knappe arrogante man heeft alleen maar aandacht voor zijn werk en bekommerd zich in de ogen van Yara te weinig om de lieve introverte Sem.

Ongeremd leest als een snelle dure sportwagen (normaal gesproken zeg ik trein, maar dit past beter bij het boek). De hoofdstukken zijn afwisselend in vertelperspectief, zowel Yara als Remco komen aan het woord. We leren beide personages goed kennen, van beroep tot aan hun diepe verlangens. Nicole schuwt verleidelijke seksscenes absoluut niet en durft het aan om de lezer te vermaken zonder dat het verhaal te plat wordt. Toch moet gezegd worden dat het voor lezers met weinig ervaring in het genre Young Adult, dit verhaal als heftig ervaren kan worden. Daarom is het fijn dat Nicole op de voorzijde van haar boek vermeldt dat het om een Young Adult roman gaat.

Ergens heb ik gelezen dat dit om een deel 1 van een serie zou gaan. Of het waar is weet ik niet, maar het lijkt me superleuk om te lezen hoe Quinten en Feline zich verder ontwikkelen. Want ook dat zijn fijne personages in dit verhaal.
Door de thema's verwerking van trauma's, familiebanden, opvoeding en persoonlijke ontwikkeling krijgt het boek een mooie diepgang. Ik heb Yara, Boaz, Remco, Sem, Feline, Quinten en Ria in mijn hart gesloten.

Meer recensies van bietjesboeken