Dader anoniem tot het einde

bietjesboeken 11 november 2021
Mijn eerste boek van de schrijver Samuel Bjork dat ik mocht lezen. Ik ontving van uitgeverij Luitingh-Sijthoff een gedrukt boekwerk om te recenseren. Omdat het mijn eerste thriller van S. Bjork is kon ik openminded het boek in gaan.

Wat me allereerst opvalt is de verschillende indeling van de bladzijdes per hoofdstuk. Afhankelijk van de persoon in het hoofdstuk, past daar ook een andere stijl bij. Het verhaal begint met een flashback naar het verleden waarbij een moord op twee 11-jarige jongetjes niet is opgelost. Wat mij betreft een opening waardoor ik geboeid raak. Daarna leer je in korte tijd meerdere hoofd- en bijpersonen in het boek kennen, al heb je in eerste instantie geen idee waarom deze personen gekozen worden. Steeds duidelijker wordt dit natuurlijk wel en uiteindelijk vind ik het fascinerend hoe bepaalde personen met elkaar in verband staan.
Ik ben in het verhaal meerdere keren op het verkeerde been gezet wat betreft de dader. En daar houd ik wel van. Het meedenken waarom iemand een verdachte zou kunnen zijn. En toch...zat ik niet op de juiste persoon!

Soms grijpt een thriller je ontzettend naar de keel. Zo spannend dat je bijna niet verder kunt lezen. Dat had ik bij dit boek niet. Ik vond het wel ontzettend vlot geschreven en las daarom snel weg. Dat vind ik ook belangrijk in een boek. Ik kon daarom ook fijn ontspannen tijdens het lezen. De Noorse namen waren goed te doen en ik denk achteraf nog rustig na hoe alles in elkaar stak. Ik blijf na afloop nog wel nieuwsgierig naar het motief en denkwijze van de moordenaar. Al met al ben ik blij dat ik dit boek mocht lezen en ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen. Veel leesplezier!

Flaptekst:
In Sneeuwwit, de ijzingwekkende prequel op de Munch & Krüger-bestsellerserie van Samuel Bjørk, vraagt Holger Munch de jonge Mia Krüger om voor hem te komen werken om een wel heel mysterieuze moordzaak op te lossen.

2001. In een buitenwijk van Oslo zijn twee elfjarige jongens vermoord. Naast de twee lichamen wordt een dode rode vos gevonden. De zaak lijkt op een andere onopgeloste zaak uit Zweden. Holger Munch is hoofd van een nieuwe onderzoekseenheid en heeft een team van de beste rechercheurs. Hij wordt gebeld door de politieacademie, ze hebben een buitengewoon getalenteerde studente die bij hun tests de hoogste scores haalde: Mia Krüger.

Munch toont de jonge Mia Krüger foto's van beide plaats delicten en ze heeft maar een paar minuten nodig om dingen te zien waar zijn team niet eens aan heeft gedacht. Het begin van een samenwerking en van een de meest bloedstollende jachten op een seriemoordenaar ooit…

Meer recensies van bietjesboeken